Зелена логістика: від змін у ланцюгах постачання до зменшення викидів
Зміст статті
- Що було зроблено та планується впровадити в логістиці для зменшення викидів CO2
- Проєкти для виробництва метанолу та перехід до екологічно чистого палива
- Як перехід до зеленої логістики вплине на вартість логістичних послуг
Логістика, як ключова складова ланцюга постачання, відіграє важливу роль у світовій економіці. Проте вона також одне із найбільших джерел забруднення повітря. За даними Світового банку, транспорт відповідає за близько 25% загальних викидів парникових газів у світі.
Щоб уникнути подальших негативних впливів на клімат та забезпечити сталість навколишнього середовища, була розроблена світова стратегія зменшення викидів CO2 до 2050 року. Ця стратегія охоплює різні види транспорту, включаючи автомобільний, морський та авіаційний.
Що було зроблено та планується впровадити в логістиці для зменшення викидів CO2
З 2023 року впроваджується вуглецевий збір із морських перевізників. Плата становить 2 долари з кожної тонни спожитого мазуту. Ініціатива здійснюється за підтримки Міжнародної морської організації (IMO) — структури ООН, яка є глобальним регулятором судноплавства.
З метою скорочення викидів CO2 і зменшення вуглецевого сліду в морському секторі, Рада ЄС прийняла морську ініціативу FuelEU. Остання спрямована на збільшення використання відновлюваного та низьковуглецевого палива у морському секторі в Євросоюзі. Нові правила будуть застосовуватися з 2025 року і сприятимуть переходу до більш екологічно чистих технологій у морському транспорті.
Також 2027 року Рада Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) планує стягувати плату за викиди CO2 з авіаперевізників, якщо їхні викиди перевищують показники 2019 року.
Проєкти для виробництва метанолу та перехід до екологічно чистого палива
Зелена логістика передбачає використання екологічно стійких практик у транспортуванні та розподілі товарів з акцентом на зменшенні викидів вуглецю, мінімізації відходів, оптимізації маршрутів та використанні екологічно чистих технологій і видів палива.
Світові логістичні провайдери, такі як GEFCO, вже впроваджують стратегії зі скорочення викидів під час транспортування товарів. Наприклад, GEFCO зобов'язалися скоротити викиди CO2 на 30% з 2021 по 2030 рік, використовуючи екологічні види палива, такі як скраплений газ, водень, біодизель та електрика. Вони також вдосконалили інфраструктуру для зберігання електричних автомобілів та планують розширити водневу логістику.
Данська нафтогазова компанія Ørsted розпочала реалізацію проєкту FlagshipONE з будівництва заводу з виробництва метанолу. Цей проєкт був розроблений шведською компанією Liquid Wind, що спеціалізується на е-пальному, яке є екологічно чистим і виробляється за допомогою відновлюваної електроенергії. Виробництво е-метанолу розпочнеться у 2025 році, і на рік цього палива вироблятиметься 50 тис. тонн.
До речі, до використання екологічно чистого палива — метанолу зараз переходить багато світових компаній. Наприклад, французький перевізник CMA CGM планує будівництво метанолових контейнеровозів, а компанія Maersk запустила перший у світі контейнеровоз, який працює на метанолі. В планах виготовлення ще більшої кількості таких суден.
Як перехід до зеленої логістики вплине на вартість логістичних послуг
По-перше, зростання вартості пального відображається на витратах транспортних компаній, що може призвести до збільшення цін на логістичні послуги. Підвищення вартості пального стимулює логістичні компанії до пошуку більш ефективних та екологічно чистих рішень для своїх операцій.
По-друге, масовий перехід до «зелених» автомобілів, які зазвичай коштують дорожче традиційних, також може вплинути на підвищення вартості логістичних послуг. Хоча «зелені» автомобілі мають менший вуглецевий слід та сприяють зменшенню забруднення повітря, їхня ціна може відобразитися на загальних витратах на логістику.
У підсумку, хоча зелена логістика має численні переваги для навколишнього середовища та сталості, споживачам слід бути готовими до можливого зростання вартості логістичних послуг найближчим часом.