Що таке «Митне оформлення вантажів»

Новини 23.01.2023

Перш ніж продукцію можна імпортувати або експортувати, вона повинна пройти митне очищення. Для експортного бізнесу оформлення на митниці є складним та трудомістким процесом. Фізичний огляд, як і раніше, є основою митного оформлення

Правильна підготовка — запорука успіху, а для цього важливо добре знати всі необхідні процедури. Вони регулюються Конституцією України, Митним та Податковим кодексами, підзаконними актами та міжнародними конвенціями.

Етапи митного оформлення

Митне оформлення також відоме як митне очищення вантажів. При імпортних операціях його називають розмитненням, а при експортних — замитненням. Це обов'язкова процедура для всіх вантажів у зовнішньоекономічній діяльності. Порядок оформлення залежить від специфіки вантажу та митного режиму.

Вибір митного режиму

Митний кодекс визначає 14 різних режимів, які застосовуються залежно від напряму, цілей ввезення чи вивезення, походження вантажу.

  1. Імпорт.
  2. Реімпорт.
  3. Експорт.
  4. Реекспорт.
  5. Транзит.
  6. Тимчасовий ввіз.
  7. Тимчасове вивезення.
  8. Митний склад.
  9. Вільна митна зона.
  10. Магазин безмитної торгівлі.
  11. Переробки на території України.
  12. Переробка за межами України.
  13. Знищення чи руйнування.
  14. Відмова на користь держави.

Поміщення товарів у певний режим здійснюється шляхом їхнього декларування. Це означає, що декларація є основним документом для оформлення та сплати мит.

Розрахунок економічної вигоди

Всесвітня митна організація розробила Гармонізовану систему класифікації, за якою кожному товару присвоюється код УКТЗЕД. Він є 10-значним числом. Код надається товарові на підставі його характеристик, визначає тарифне та нетарифне регулювання, формальності та можливі санкції.

Розуміння коду УКТЗЕД під час підготовки до розмитнення дозволить заздалегідь дізнатися суму платежів, запитати необхідні документи та декларації у постачальника чи продавця.

Попередній розрахунок допомагає наперед дізнатися собівартість товару після розмитнення та оцінити, наскільки вигідна міжнародна угода.

Укладання ЗЕД договору

Зовнішньоекономічний договір — найважливіший документ в організації ЗЕД, бухгалтерського та податкового обліку у здійсненні розрахунків. Договір регулює права та обов'язки сторін, умови зовнішнього економічного середовища та відповідальність сторін за невиконання умов договору. Положення контракту не повинні суперечити вимогам законодавства України чи міжнародних угод. Порядок укладання ЗЕД контрактів регламентує Конвенція ООН про договори міжнародної купівлі-продажу від 11.04.1980.

До контракту входять усі основні умови:

  • сума;
  • умови оплати;
  • умови поставки;
  • перелік супровідних документів;
  • реквізити;
  • ризики.

Фахівці UTEC Logistics допоможуть укласти договір, який відповідає всім вимогам українського законодавства та міжнародних угод.

Добір транспортно-експедиційних послуг. Контроль доставки

Умови поставки зазначаються у договорі згідно з Інкотермс (міжнародні правила зовнішньої торгівлі, що визначають порядок переходу відповідальності від продавця до покупця). Тип перевезення вибирають, виходячи з термінів у контракті, економічної відповідності та специфіки вантажу. Експедирування забезпечує контроль доставки з дотриманням умов, зазначених у договорі.

Митне оформлення. Збір та перевірка документів

Перелік необхідних документів установлюється Митним кодексом України. Періодично до нього вносяться зміни, тому брокери регулярно перевіряють актуальні дані. Для швидкої перевірки на митниці можуть знадобитися додаткові документи.

Список обов'язкових документів для розмитнення

До списку обов'язкових документів входять:

  1. Зовнішньоекономічний договір (контракт) з додатковими угодами та додатками, перекладений державною мовою.
  2. Товарно-транспортні документи, накладні (CMR, ТТН, Air Way Bill, Bill of Lading, Carnet TIR при залізничних перевезеннях), вантажні відомості, пакувальні листи.
  3. Рахунок-фактура (або рахунок-проформа, invoice), перекладені державною мовою.
  4. Договір на перевезення, рахунок із транспортними витратами.
  5. Транспортно-експедиційний договір.
  6. Документи, що підтверджують, звідки походить товар (сертифікат походження, заява відправника).
  7. Документи, що підтверджують митну вартість товару (платіжні документи, бухгалтерська документація, каталоги, специфікації, прейскуранти, прайс-листи, висновки, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями).
  8. Облікова картка суб'єкта ЗЕД, що дає право займатися оформленням вантажів. Як правило, операціями на митниці займається брокер, який має таку картку.

Для розмитнення або замитнення можуть знадобитися й інші документи. Це означає, що їх краще підготувати заздалегідь.

Акредитація фірми як учасника ЗЕД на митниці

Для здійснення імпортних та експортних операцій будь-яка компанія має бути акредитована у митних органах. Реєстр включає усі компанії, які мають право на ведення такої діяльності. При внесенні до Реєстру підприємство отримує обліковий номер та облікову картку.

Підготовка митної декларації (ПП/ПД)

Попередня митна декларація, також відома як ПП чи ПД, необхідна для пропуску товару через кордон для подальшого транспортування до внутрішньої митниці, де проходитиме оформлення. Декларація ПП не вимагає забезпечення митних платежів, тоді як ПД потребує гарантій щодо внесення платежів. Обидва документи використовуються митницею та не дозволяють вільне користування товаром.

Остаточний розрахунок митних платежів та їхня оплата

Мито стягується на підставі вартості товарів чи розмірів, ваги та інших подібних критеріїв залежно від специфіки вантажу. Якщо мита ґрунтуються на вартості, то вони називаються адвалорними, а мита, засновані на кількості чи вазі, називаються специфічними. Складні мита на товари є їхньою комбінацією.

Брокер розраховує остаточну суму платежів, враховуючи вартість товару, умови постачання та всі транспортні витрати.

Подання та оформлення митної декларації

Оформити декларацію можна у паперовому чи електронному вигляді. Порядок оформлення регулюється наказом Мінфіну. Документ заповнюється з урахуванням обраного митного режиму. Декларація подається до електронної системи й проходить такі етапи:

  • ухвалення декларації до оформлення;
  • реєстрація декларації;
  • контроль у системі управління ризиками.

Після отримання декларації інспектор упродовж чотирьох годин має оформити вантаж. 

У ряді випадків цей час може бути продовжено:

  • огляд;
  • уточнення митної вартості;
  • перевірка прав власності;
  • необхідність у додаткових документах;
  • уточнення чи зміна коду УКТЗЕД;
  • завершення оформлення.

Укладання договору з брокером дозволяє делегувати повноваження та не бути присутнім на митниці особисто. Досвідчені брокери добре знайомі з усіма процедурами на митниці, тому готують заздалегідь необхідні документи, що допомагає прискорити процес.

Як відбувається митне оформлення вантажів

При імпорті та експорті виробів, що підлягають декларуванню, процес оформлення відбувається за такою схемою:

  • подання декларації та перевірка правильності її заповнення;
  • перевірка вартості вантажу та контроль нарахованих митних платежів;
  • врегулювання нетарифних питань;
  • перевірка вантажу працівниками митниці.

Знання норм і правил, що регулюють ввезення та вивезення товарів, правильне оформлення документації, швидка подача та подальша взаємодія з митними органами — це лише деякі зі складових процесу очищення, які дозволять швидко перевезти вантаж. Укладання договору з надійним брокером спростить завдання. Митний брокер — це фізична чи юридична особа, яка має облікову картку ЗЕД та має право займатися оформленням вантажів на митниці.


UTEC Logistics пропонує послуги брокера, мультимодальні перевезення, експедирування та іншу допомогу у міжнародній логістиці. З нами вам не доведеться вникати в закони та самостійно розраховувати мита.