Що таке контрафакт? А підробка? Приклади та цифри
Зміст статті
Ввезення різних товарів з-за кордону пов'язане з безліччю проблем. До них належать:
- пошук надійних виробників та постачальників;
- здійснення міжнародної доставки;
- подолання митних бар'єрів та багато інших.
Якщо вирішити першу групу проблем можна шляхом співпраці з перевіреними логістичними компаніями (як приклад надійного партнера, який здійснює ввезення товарів різного призначення з Китаю, можна назвати нашу компанію UTEC Logistics), то боротися з появою на ринку контрафактної продукції та підробок набагато складніше. Проблема боротьби з контрафактом та підробками завжди була гострою.
Визначення контрафакту та підробки
Контрафактом називається продукт, створений на основі оригіналу з порушенням авторських прав. Виробництво такої продукції здійснюється без патенту, без дозволу власника бренду. Підробка — це імітація оригінального продукту та пакування, фальсифікат, дешевий аналог відомого бренду.
Іншими словами, контрафактний товар — це ширше поняття, яке включає будь-яке порушення інтелектуальної власності, а підробка — це форма контрафакту, яка спрямована просто на копіювання товару та упаковки відомого бренду з метою обману споживача.
Причини та наслідки
Поширеність контрафакту та підробок пояснюється двома основними причинами:
- такий бізнес дуже прибутковий;
- боротьба з підробками та контрафактом досить складна.
Зазвичай виготовлення підробленої продукції спостерігається у країнах з дешевим виробництвом та низьким рівнем захисту прав інтелектуальної власності. А високий попит на аналоги брендових товарів стимулює зростання підробок. Наслідками їх поширення є:
- порушення прав інтелектуальної власності;
- серйозні економічні втрати виробників оригінальної продукції (тільки у країнах Євросоюзу вони щороку оцінюються мільярдами євро);
- зниження довіри до брендів (репутація компаній підривається через втрату покупцями впевненості у якості продукції);
- виникнення ризиків для споживачів контрафактних товарів та їх здоров'я (особливо це стосується дитячих іграшок, запчастин для автомобілів, лікарських препаратів).
До того ж незаконний обіг товарів завдає збитків державі, оскільки позбавляє її бюджет значних податкових надходжень.
Популярні приклади
Найчастіше підробляють види та групи товарів:
- тютюнові вироби;
- одяг та аксесуари;
- електроніка;
- запчастини для автомобілів;
- ліки.
Часто страждають від підробок такі популярні бренди одягу та аксесуарів, як Adidas, Nike, Louis Vuitton. Виготовлення виробниками підроблених товарів під відомими брендами з використанням дешевих матеріалів без застосування новітніх технологій значно знижує їхню якість.
Підроблені смартфони, побутова техніка, навушники та інші види електроніки копіюють лише зовнішній вигляд популярних пристроїв брендів Apple чи Samsung, але не відповідають їх стандартам якості та безпеки.
Підроблені автозапчастини збільшують ризик аварій, оскільки можуть спричинити поломку авто у найвідповідальніший момент.
Одним із найнебезпечніших видів підробок є контрафактні ліки. У кращому випадку вони можуть не містити активних інгредієнтів і бути марними, а в гіршому — містити небезпечні речовини і лише шкодити здоров’ю.
Статистика та цифри
Згідно з результатами досліджень Єврокомісії, близько 6,8% товарів, що ввозяться в країни Євросоюзу, є контрафактними. За даними Всесвітньої організації боротьби з поширенням контрафактної та підробленої продукції, загальний обсяг контрафакту у світі становить близько 3,3% від світового товарообігу. У грошовому вираженні це становить понад 500 мільярдів доларів.
Також значні масштаби контрафакту і в Україні. Як інформує спеціальна Державна служба, у країні щорічно виявляють десятки тисяч випадків порушення прав інтелектуальної власності. Головним джерелом підробок на ринку України, Європи та всього світу був і продовжує залишатися Китай.
Боротьба з контрафактом
Щоб боротьба з контрафактом при ввезенні товарів з-за кордону була ефективною, вона має здійснюватися комплексно з використанням наступних заходів:
- правового врегулювання (посилення законодавства у сфері захисту інтелектуальної власності та суворі санкції за виготовлення та продаж підробок);
- міжнародного співробітництва (оскільки контрафакт є глобальною проблемою, необхідні спільні зусилля правоохоронних органів та митних служб різних країн щодо відстеження переміщення контрафактних товарів через кордон та вжиття заходів проти їх розповсюдження);
- використання технологій (для здійснення перевірки справжності товарів, у тому числі й в процесі консолідації вантажів, використовуються системи відстеження товарів, RFID-мітки та QR-коди).
В успішній боротьбі з контрафактом важлива роль відводиться також правильному оформленню супровідної документації, інформуванню потенційних споживачів про ризики купівлі підробок, перевірці справжності продукції.
Висновки
Контрафакт і підробки є масштабною проблемою, яка завдає шкоди економіці та брендам, а також становить небезпеку для споживачів. Для її вирішення важливо розвивати правові механізми, посилювати митний контроль, пояснювати споживачам важливість придбання оригінальної продукції для їхньої безпеки.