Глобальні логістичні зміни у 2025: як діяти імпортерам з Китаю та Європи

Логістичний дайджест

Тенденції, за якими варто стежити

Митні тарифи

США та Японія уклали торговельну угоду

22 липня Дональд Трамп оголосив у Truth Social, що США та Японія досягли домовленості про торговельну угоду.

Згідно з нею:

  • Японія підпаде під взаємний тариф у розмірі 15%
  • Японія інвестує 550 млрд доларів у США, з яких США отримають 90% прибутку
  • Японія відкриє свій ринок для торгівлі — зокрема для автомобілів і вантажівок, рису та деяких сільськогосподарських товарів.

Ця угода зменшує раніше оголошене мито у 25%, яке Трамп анонсував 7 липня.

Значна частина японського імпорту до США — це автомобілі та автозапчастини, тому також знижено тариф на авто з 25% до 15%.

Очікується, що угода набуде чинності 1 серпня, одночасно з аналогічними тарифами для понад 20 інших торгових партнерів США. Офіційне підтвердження очікується у вигляді президентського указу або публікації у Федеральному реєстрі.

США та Філіппіни також уклали торговельну угоду

Трамп також оголосив про угоду з Філіппінами. Запропоновано взаємне мито у 19% (раніше анонсувалося 20%). Дата і механізм впровадження угоди поки що невідомі.

США та Індонезія озвучили умови угоди

У спільній заяві 22 липня зазначено: індонезійський імпорт у США підпаде під 19% тариф. Водночас, США експортуватимуть до Індонезії товари без мит. 

Індонезія погодилася скасувати нетарифні бар’єри, серед яких:

  • податки на цифрові послуги (стримінг, мобільний інтернет)
  • обов’язкові передвантажувальні інспекції американських агротоварів
  • експортний контроль на критичні мінерали.

Також Індонезія визнає стандарти безпеки та екології США для американських авто. Угода має бути доопрацьована та підписана найближчими тижнями.

Нові тарифи США

Інші митні новини:

  • Мито 30% на Китай швидше за все залишиться чинним і після 12 серпня (заява міністра фінансів США Скотта Бессента). Обговорення тривають на тлі імпорту Китаєм нафти з Росії та Ірану.
  • США та Індія ведуть переговори щодо: зменшення 26% митного тарифу, скасування 50% мита на сталь та алюміній, зменшення авто-тарифів.
  • Мито 50% на імпорт міді набирає чинності 1 серпня.
  • Трамп оголосив нові взаємні тарифи для понад 20 країн.Також запропоновано: 10% мито на країни BRICS, 200% мито на фармацевтику.

Морські перевезення

Транстихоокеанський напрямок (TPEB) 

Пропускна здатність і попит:

  • У серпні попит залишиться на рівні липня.
  • Завантаженість перевізників: липень — 80-90%, серпень — 75-86%.
  • Незважаючи на скасування деяких сервісів та blank sailings, на ринку спостерігається перевищення пропозиції над попитом.
  • Затримки з портів Південно-Східної Азії (особливо Малайзія, Сінгапур) — +3–5 днів до стандартного транзитного часу.

Обладнання:

  • Спостерігається дефіцит контейнерів.
  • Погодні фактори (включаючи тайфуни в Південному Китаї) впливають на дотримання розкладу.

Фрахтові ставки:

  • Сезонна надбавка (PSS) на Східному узбережжі США скасовується у серпні.
  • На Західному узбережжі США — також немає PSS.
    Оголошено General Rate Increase (GRI) з 1 серпня, деталі будуть ближче до дати.

Далекосхідний напрям на захід (FEWB)

Пропускна здатність і попит:

  • Ocean Alliance скасувала 6 рейсів у серпні.
  • Середня тижнева пропускна здатність: 324 000 TEU (зростання на 1,4% порівняно з червнем).
  • Через затори в європейських портах у липні (особливо Maersk та MSC), перевізники замінюють судна на менші, щоб підтримувати графік.
  • Відновлення економіки ЄС підсилює попит, який збережеться у серпні.
  • Проблеми з обладнанням і тайфуни також ускладнюють відвантаження з Китаю та Південно-Східної Азії.

Фрахтові ставки:

  • Індекс SCFI стабільний на рівні $2,030–2,100 за TEU впродовж 4 тижнів.
  • Ставки можуть зрости через дефіцит обладнання та високу завантаженість.
  • Затори в європейських портах також підвищують вартість.
  • Деякі перевізники вже підвищили ціни на 10% у серпні.

Трансатлантичний напрямок (TAWB)

Пропускна здатність і попит:

  • У порту Антверп спостерігається найгірший рівень заторів з часів COVID-19: термін простою перевищує 8 днів, а завантаженість контейнерних майданчиків — понад 90%.
  • У Роттердамі, Гамбурзі та Бремергафені — завантаженість 80–85%, що призводить до затримок суден на 2–4 дні.
  • Порти Пірей, Генуя та Валенсія повідомляють про постійне перевантаження терміналів і очікування суден на 2–5 днів — відповідно до попередніх тенденцій.
  • Попит на експорт з Європи залишається стабільним.
  • Запропоноване мито у 30% на Європу, яке має набути чинності 1 серпня, викликає невизначеність серед компаній, що торгують із США.
  • Попит знижується через літні відпустки.
  • Кількість скасованих рейсів становить близько 4–7%, і зменшується щомісяця. Пропускна здатність залишається стабільною.

Контейнерне забезпечення:

Австрія, Словаччина, Угорщина, Південна та Східна Німеччина продовжують стикатися з дефіцитом контейнерів і шасі. У Португалії спостерігається порушення балансу контейнерного обладнання.

Фрахтові ставки:

У Північній Європі, Західному та Східному Середземномор’ї всі перевізники відклали впровадження PSS (сезонних надбавок), які були оголошені на липень. Ставки, як очікується, залишаються стабільними до кінця третього кварталу.

Затримки в портах

Індійський субконтинент – Північна Америка

Пропускна здатність і попит:

  • Пропускна здатність до Східного узбережжя США зросла: липень відкриває традиційний пік сезону для індійського субконтиненту. Один із перевізників повертає судна на маршрут з Північно-Східної Індії до Східного узбережжя США, тимчасово виключаючи порт Чарлстон для підвищення надійності сервісу.
  • Пропускна здатність до Західного узбережжя США також доступна, що пов’язано зі збільшенням потужностей на транстихоокеанському ринку (TPEB) та появою нових сервісів, які дозволяють постачати вантажі з індійського субконтиненту на західне узбережжя США.

Фрахтові ставки:

  • Для вантажів на Східне узбережжя США: GRI (загальні підвищення ставок) і PSS були оголошені на другу половину липня, але загалом не були реалізовані. На ринку спостерігається широкий діапазон ставок залежно від рівня бронювання та заповненості. Ймовірно, типовий попит пікового сезону не підтримує зростання ставок, особливо з урахуванням повернення пропускної здатності.
  • Для вантажів на Західне узбережжя США: GRI не закріпилися на ринку, а PSS знижені відповідно до ситуації на маршрутах TPEB.
  • Експорт з Пакистану все ще має підвищені витрати та транзитні терміни через необхідність додаткових фідерних сервісів, зумовлених конфліктом між Індією та Пакистаном.

Авіа

Тиждень 28: 7–13 липня 2025

Попит між Азією та США знову падає:

Обсяги вантажів знизилися на 5% порівняно з попереднім тижнем, після зниження на 2% тижнем раніше. Найбільше падіння зафіксовано в Південно-Східній Азії: Індонезія (-23%), Таїланд (-21%), В’єтнам (-14%). Попит у США залишається слабким після свят.

Ставки тримаються завдяки відновленню в США:

Попри загальне зниження глобальних обсягів, спотові ставки зросли на 1% до $2,65/кг. Це стало можливим завдяки зростанню обсягів вантажів зі США на 6% після спаду до 4 липня.

Близький Схід та Південна Азія постраждали від конфліктів та митних проблем:

Обсяги знизилися на 3%, а ставки впали на 4%. Обсяги з Бангладеш загалом знизилися на 4%, але зросли на 4% у напрямку США перед очікуваними митами з 1 серпня. Показники по Індії та Шрі-Ланці також зменшилися.

Азія-Європа стабільна попри слабкий попит у США:

Обсяги в напрямку Азія-Європа залишилися на рівні +1% тиждень до тижня, підкріплені зростанням з Південної Кореї (+7%) та Малайзії (+5%).

Водночас ставки з Японії до США впали на 20%, що тягне вниз загальну прибутковість маршрутів Азія–США.

Авіаперевезення

Ocean Timeliness Indicator

Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США трохи скоротився, тоді як маршрут з Китаю до Північної Європи показав суттєве збільшення тривалості. Також незначне зростання часу транзиту зафіксовано на маршруті з Китаю до Східного узбережжя США.

Дані за тиждень до 21 липня 2025 року:

  • Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США скоротився на 1,5 дня — з 36,5 до 35 днів
  • Час транзиту з Китаю до Північної Європи збільшився на 1,8 дня — з 59,8 до 61,6 днів
  • Час транзиту з Китаю до Східного узбережжя США зріс на 0,2 дня — з 54 до 54,2 днів.

Що це означає для українських імпортерів

  1. Транзит через ЄС та США може затримуватися, особливо при доставці морем із Китаю через ПСА, Сінгапур, а також порти Німеччини або Нідерландів.
  2. Тайфуни у Південному Китаї можуть вплинути на авіаперевезення в липні–серпні.
  3. Зростання ставок з Азії до Європи означає, що морська доставка в Україну через європейські хаби може подорожчати.
  4. Взаємні мита США з Азійськими країнами можуть опосередковано вплинути на глобальні ціни — особливо на техніку, електроніку та автотовари.
  5. Якщо у вас є вантажі через Філіппіни, Індонезію або Японію, слідкуйте за митною динамікою, можлива корекція митних платежів або зміна термінів.