Що не так з Temu? Застереження для користувачів маркетплейсу Temu
Зміст статті
- У чому секрет популярності Temu
- Яку небезпеку приховує китайський інтернет-магазин
- Питання до якості товару
- Порушення конфіденційності особистих даних
- Фінансові ризики
- Агресивний маркетинг
- На що варто звернути увагу перед замовленням на Temu
- Що кажуть про Temu покупці?
- Які є альтернативи Temu?
- Висновок
ДА: «Майстерно приховане шпигунське програмне забезпечення» — саме так називають фахівці улюблений мільйонами китайський маркетплейс. Чому Temu викликає залежність від покупок, чи дійсно краде гроші та як захистити себе від шахраїв — читайте далі у статті.
У серпні 2025 року сайт Temu.com залучив 1,8 мільярда щомісячних відвідувань. Це зробило його другим найпопулярнішим ресурсом електронної комерції після Amazon. Такі дані оприлюднила міжнародна аналітична платформа SimilarWeb. На Temu купують товари споживачі 90 країн світу.
Експерти з міжнародної доставки UTEC Logistics вирішили розібратися, завдяки чому «Тему» досягли такої популярності серед користувачів, зокрема в Україні. Чи дійсно замовляти у цьому інтернет-магазині вигідно та безпечно?
У чому секрет популярності Temu
Маркетплейс був заснований компанією Whaleco Technology Limited у 2022 році в Бостоні, штат Массачусетс (США). За лічені тижні він закріпився у лідерах рейтингу додатків онлайн-магазинів у Сполучених Штатах. У 2023 році Temu увійшов в ТОП за кількістю завантажень у Великобританії, Франції, Німеччині, Італії, Австралії та Південній Кореї: його встановили 337,7 млн користувачів App Store та Google Play. В першому кварталі 2024 — ще 165,12 млн.
Основні характеристики бізнес-моделі Temu
Серед факторів стрімкого успіху Temu можна виділити три основні:
- Потужний бекграунд. «Тему» — це не стартап бідних студентів. За ним стоїть китайський гігант PDD Holdings, чия ринкова капіталізація станом на серпень 2025 року становила близько $180 млрд. Інший проєкт корпорації — Pinduoduo, одна з найпопулярніших онлайн-платформ для шопінгу в Китаї. Коли Pinduoduo вичерпали свої можливості на внутрішньому ринку, керівництво вирішило вийти на міжнародний. Так, у 2022 році з’явився Temu.
- Мільярдні інвестиції в рекламу. У 2023 році на рекламу маркетплейсу витратили $3 млрд, що на 150% більше, ніж eBay, і на 380% — ніж Etsy. Реклама магазина була скрізь. Наприклад, рекламні ролики Temu показали під час фіналу Національної футбольної ліги США. 30 секунд відео під час Super Bowl коштує близько $7 млн, Temu прокрутили шість таких роликів.
- Демпінг. За даними The Conversation UK, в основі цінової стратегії Temu лежить модель «Споживач-виробник» (C2M). Цей підхід використовує зворотні аукціони (редукціони). Temu змушує постачальників пропонувати найнижчий прайс. PDD Holdings встановлює кінцеві ціни на продукцію та норму прибутку, а виробники постачають продукцію безпосередньо на склади Pinduoduo в Китаї, що усуває необхідність для Temu купувати або зберігати запаси. Натомість виробники несуть витрати на зберігання та повинні забрати всі залишки. Це дозволяє інтернет-магазину пропонувати для кінцевого споживача найнижчу вартість.
Цікаві факти
- PDD Holdings спочатку була зареєстрована на Кайманових Островах (один з головних офшорних фінансових центрів Карибів). В 2023 році компанія пройшла процедуру релокації до столиці Ірландії (Дубліна).
- За даними Forbes, статки власника компанії PDD Holdings китайського бізнесмена Коліна Хуана (Хуан Чжена) у вересні 2025 року склали більше $40 млрд.
Переваги ТЕМУ для споживачів
Temu стартували зі слогана «Купуй як мільярдер». Маркетплейс позиціонується як майданчик із величезним вибором товарів за доступними цінами.
Серед однозначних плюсів інтернет-магазину можна назвати такі:
- Широкий вибір. У додатку можна знайти майже все, що використовує людина у повсякденному житті.
- Безкоштовне доставлення. Єдина умова — замовлення від $10. Можна повернути покупку протягом 90 днів з безкоштовною зворотною доставкою.
- Проста реєстрація та замовлення. Деякі товари можна купити буквально в один клік.
- Зручний інтерфейс. Користуватися додатком просто, зокрема для ринку України він доступний українською мовою і ціна відображається у гривнях.
- Просунуті алгоритми підбору товару. Temu приділяє величезну увагу збору даних про уподобання споживачів, тенденції, продукти, які найчастіше шукають, та передають інформацію виробникам.
- Акції. Маркетологи компанії розробили цілий парк атракціонів для користувачів: подарунки, речі за 0,01$, бонуси, знижки до 90%, колесо Фортуни, купони та ін.
- Низькі ціни. Схожі товари на Temu можна придбати у рази дешевше, ніж на eBay, Etsy чи Amazon.
Якщо у Temu стільки переваг і ним користуються мільйони споживачів по всьому світу, що ж не так із цим маркетплейсом?
Яку небезпеку приховує китайський інтернет-магазин
Питання до якості товару
Про низьку якість речей майданчика можна знайти безліч відгуків та оглядів у мережі: покупці скаржаться на дешеві матеріали, брак, малі терміни експлуатації. У покупках із Temu неодноразово знаходили шкідливі домішки. Наприклад, у рамках розслідування Channel 4 Dispatches виявили у дитячій куртці сурму (стибій), яка може бути шкідливою для нервової системи, аналіз срібного кольє показав вдесятеро більше свинцю, ніж дозволено британськими правилами. Журналісти знайшли цілу низку товарів із підробленими сертифікатами безпеки (VDE, FDA, UIAA).
Влада ЄС під час перевірок виявила небезпечні товари з Shein і Temu, зокрема:
- дитячі пустушки з відривними деталями, що становлять ризик задухи;
- дощовики з токсичними речовинами;
- сонцезахисні окуляри без захисту від УФ-випромінювання;
- косметику з бутилфеніл метилпропіоналем (Lillal) — забороненою речовиною в ЄС.
Зустрічаються і відверті шахраї, які надсилають об’єктивно не той товар, що був заявлений у картці.
З цього можна зробити висновок, що модератори маркетплейсу не перевіряють якість продукції до того, як вона надійшла у продаж. PDD Holdings реагують вже після скарг. Внаслідок протестів, які влаштовували продавці магазинів під офісами Temu, журналісти дізналися, як маркетплейс намагається боротися із неякісним товаром та поганим обслуговуванням клієнтів за допомогою штрафів. Покарати магазин можуть також через невідповідність розміру, довгу доставку. Якщо рейтинг товару знижується через проблеми з якістю, то посилання на товар, швидше за все, буде видалено.
Порушення конфіденційності особистих даних
У травні 2023 року Комісія з аналізу економіки та безпеки США та Китаю висловила занепокоєння щодо ризиків для особистих даних користувачів у Temu після того, як Google призупинив доступ до сестринського застосунку Temu — Pinduoduo — у Play Store. Офіційна причина: наявність шкідливого програмного коду. Згідно із дослідженнями Grizzly Research, TEMU — це «майстерно приховане шпигунське програмне забезпечення». Додаток має функції, які дозволяють збирати дані непомітно для користувачів, зокрема щодо геолокації, галереї, мікрофона, листувань. Фахівці припускають, що цю інформацію може використати влада Китаю у власних геополітичних цілях.
Фінансові ризики
У соцмережах та відгуках на Play Store люди скаржаться, що Temu начебто «краде гроші» — подвійно списує кошти або блокує повернення.
Магазини інколи вводять покупців в оману: приваблива ціна у картці може стосуватися іншого товару, його частини чи меншої партії. Наприклад, на фото буде величезний килим на всю кімнату за привабливою ціною, насправді ця вартість відноситься у фільтрі до хідничка.
Агресивний маркетинг
Маркетплейс використовує метод «гейміфікації»: колесо фортуни, грошові купони, таймери зворотного відліку, що змушують зробити покупку, поки акція не закінчилася. Чи дають подарунки, які можна отримати, лише придбавши товари із запропонованого переліку на певну суму. Спойлер: якщо купувати ці ж речі на загальних умовах, ціни будуть нижчими.
Швидкі покупки і низька вартість викликають у покупців викид дофаміну. Це створює гормональну та психологічну залежність і змушує витрачати ще більше грошей.
На що варто звернути увагу перед замовленням на Temu
Зважаючи на сказане вище, ось кілька порад від фахівців UTEC, як убезпечити себе від шахраїв на Temu:
- Читайте відгуки. Обов’язково перегляньте останні коментарі, фото/відео та відгуки, залишені вже за результатами використання покупки.
- Звертайте увагу на опис. Інколи фото на сайті не відповідають реальному вигляду товару.
- Прочитайте про магазин. Скільки часу продавець на маркетплейсі, яку кількість товарів продав, який рейтинг тощо.
- Поставте ліміт платежів. Якщо несанкціоноване списання з картки таки трапиться, принаймні це буде невелика сума грошей.
- Розраховуйте на терміни доставки. Особливо напередодні новорічних свят чи загальнонаціональних вихідних у Китаї. Часто відправлення може затримуватися. І замість очікуваних двох тижнів на доставку в Україну доведеться чекати близько двох місяців.
Що кажуть про Temu покупці?
Якщо дослідити відгуки про Temu, можна побачити два умовні табори:
- Позитивні. Одні захоплено розповідають як скуповують речі з Temu на тисячі доларів, хвалять доступні ціни та знижки, широкий вибір, слідування модним тенденціям.
- Негативні. Інші масово скаржаться на якість, невідповідність розмірній сітці, нав’язливу рекламу, оманливі акції. Товар приходить із затримками, у пошкодженій упаковці. Вирішити спірні питання із техпідтримкою може бути складно, часто надсилають шаблонні відповіді, або замість повернення коштів – купон на знижку.
Які є альтернативи Temu?
Якщо ви бажаєте замовляти товари з Китаю в Україну безпечно та у короткі терміни, можна розглянути наступні варіанти:
- Інші маркетплейс (AliExpress, Amazon). Хоч і не без нюансів, але там діє кращий захист покупців.
- Українські логістичні оператори. Наприклад, UTEC організує оперативну доставку комерційних замовлень завдяки мультимодальним перевезенням. Для особливо цінних чи термінових вантажів компанія пропонує унікальну для українського логістичного ринку послугу – UTEC чартер. Це прямій рейс із Китаю в Україну: 12 годин в польоті без перезавантажень в інших аеропортах.
Фізичним особам для безпечного викупу та доставки товарів з Китаю в Україну допоможе мобільний додаток EasyGet.
- Локальні інтернет-магазини. Вартість може бути вищою, але ви отримуєте гарантії, забезпечені українським законодавством. Якщо товар є у наявності, доставка зазвичай займає 1-5 робочих дні.
Висновок
Китайський маркетплейс Temu приваблює користувачів доступними цінами та барвистою рекламою, стрімко захоплює ринки завдяки агресивному маркетингу та мільярдним інвестиціям. Але за цим ховаються серйозні ризики і для покупців і для країн, де доступний цей сервіс. Відсутність контролю якості та підозріла політика щодо захисту персональних даних змушують задуматися, чи безпечно довіряти цьому інтернет-магазину.
Якщо ви бажаєте робити вигідні покупки товарів з Китаю та без стресу і ризику завозити їх в Україну, є перевірені альтернативи. Команда UTEC гарантує для українців надійну міжнародну доставку завдяки сучасним рішенням, налагодженим логістичним зв’язкам та висококваліфікованим співробітникам.