Логістичний дайджест липня: нові мита, затримки в портах і тренди, які варто врахувати бізнесу

Логістичний дайджест: оновлення, які варто врахувати бізнесу вже зараз

Логістичний дайджест

Тренди, за якими варто стежити

Оновлення щодо мит IEEPA:

  • Мексика та Канада підпадають під дію мит IEEPA у розмірі 25%, зі зниженою ставкою 10% на енергоносії, мінерали та добрива — за умови, що ці товари не заявлені в межах USMCA.
  • Китай та Гонконг залишаються об'єктами 20% мита IEEPA без будь-яких виключень.

Мита згідно з розділом 232 на автомобілі та окремі запчастини:

  • Мито у 25% застосовується до готових транспортних засобів та окремих запчастин. Винятки передбачено для товарів походженням з країн-членів USMCA, а також для деяких запчастин, що не належать до легкових авто чи пікапів.

Оновлення щодо De Minimis:

  • Сенат США ухвалив «Великий прекрасний законопроєкт» у вівторок, 1 липня. Тепер він передається до Палати представників, а потім — на підпис Президенту. Лідери Республіканської партії прагнуть, аби закон був на столі у Білому домі до 4 липня.
  • Законопроєкт передбачає повне скасування правила de minimis для всіх комерційних вантажів з будь-яких країн, починаючи з липня 2027 року.

Останні новини про взаємні тарифи:

Два суди визнали взаємні тарифи недійсними, однак апеляційні процеси тривають, і мита продовжують стягуватися.

Залишається лише тиждень до завершення 90-денної паузи, оголошеної Президентом Трампом, яка спливає 9 липня. Адміністрація, схоже, готова підійти до цієї дати лише з незначною кількістю остаточно укладених торгових угод.

На вихідних Президент Трамп натякнув, що, ймовірно, не подовжить дію паузи, але залишив можливість відкритою, заявивши: «Я можу, нічого страшного».

Спочатку адміністрація планувала укласти «90 угод за 90 днів», однак зараз очікується лише близько 10–12 ключових домовленостей до Дня праці. Для інших країн Президент Трамп заявив, що може просто «надіслати листи» з зазначенням тарифних ставок, які можуть коливатися від 10% до 50%.

Канада скасувала свій цифровий податок, щоб відновити переговори; за повідомленнями, ЄС погодився на 10% мито на багато експортних товарів в обмін на галузеві винятки.

Тарифи

2 липня Президент Трамп оголосив у Truth Social про торгову угоду з В’єтнамом, яка передбачає:

  • 20% мито на товари, що походять з В’єтнаму
  • 40% мито на товари, що були транзитом через інші країни до США
  • 0% мито на американські товари, що експортуються до В’єтнаму.

Взаємне мито у 10% на товари китайського походження діятиме до 11 серпня. Якщо до цього часу не буде укладено офіційної угоди, ставка знову підвищиться до 34%.Товари, зазначені в Додатку II, а також усі напівпровідникові вироби залишаються звільненими від мит.

Морські перевезення

Тихоокеанський маршрут (зі Сходу на Захід) – TPEB

Пропускна здатність і попит:

  • Попит у липні прогнозується стабільним, без значного зростання обсягів. Це може свідчити про певне послаблення в порівнянні з ривками в кінці другого кварталу, які були частково спричинені тимчасовим зниженням мит у США на китайські товари й поспішними замовленнями відправників.
  • Завантаженість суден становить 84–91% у середньому, що свідчить про надлишкову місткість відносно попиту. Цей надлишок, імовірно, чинить тиск на плаваючі ставки, особливо на Західному узбережжі США.
  • Випадки скасування рейсів досі мають хаотичний характер — немає системних скорочень або масових зупинок сервісів, що свідчить про гнучке керування місткістю перевізниками.

Ставки фрахту ТРЕВ

Обладнання:

У більшості точок походження TPEB обладнання доступне в достатній кількості, дефіцитів не зафіксовано. Це ще раз підтверджує, що ринок у цілому має збалансовану або надлишкову пропозицію обладнання.

Ставки фрахту:

  • Плаваючі ставки на Західне узбережжя США продовжують знижуватись і вже зрівнялись або навіть опустилися нижче за фіксовані контракти.
  • Повне скасування сезонної надбавки (Peak Season Surcharge, PSS) з 1 липня для Західного узбережжя є вагомим індикатором цієї тенденції.
  • Ставки на Східному узбережжі та в регіоні Затоки залишаються вищими за фіксовані контракти, хоча також мають тенденцію до зниження. PSS для Східного узбережжя зменшено, але він усе ще чинний.

Далекий Схід – Західна Європа (FEWB)

Пропускна здатність і попит:

  • Середньотижнева місткість у липні зросла до 293 700 TEU, що на 11% більше порівняно з червнем. Це свідчить про подальше збільшення обсягів на піковий сезон.
  • Однак на тижневому рівні спостерігаються коливання: тижні 27, 29 та 31 — понад 320 000 TEU, тоді як тиждень 28 — лише трохи більше 220 000 TEU, імовірно, для накопичення попиту на другу половину липня. Аналогічно, на тижні 30 — лише 270 000 TEU.
  • Таке нерівномірне завантаження призвело до зростання кількості перенесених відправлень (rollovers) та нестач обладнання з початку липня.

Попит:

  • Попит продовжує стійко зростати, а обсяги на напрямку FEWB відповідають типовій сезонній динаміці. Історично з квітня по серпень відправки зростають поступово, а пік сезону зазвичай зумовлений підготовкою до свят у Європі в липні-серпні.
  • У 2025 році експортна вартість до Європи з березня стабільно перевищує аналогічні показники минулого року, що свідчить про впевнений попит на європейських маршрутах.
  • Відносно низькі ставки фрахту цього року пояснюються радше надлишком місткості, ніж браком попиту.

Європа

Ставки фрахту:

Якщо дивитися наперед, більшість перевізників не пішли на значні поступки щодо загального підвищення ставок (GRI) у липні. У першій половині липня середня ставка на 40-футові контейнери залишалася стабільною на підвищеному рівні, без різких знижень. 

Завантаженість суден залишається високою — місця бронюються на 2–3 тижні наперед. Ця стабільність зміцнює впевненість перевізників у збереженні високих ставок у майбутньому.

Західноатлантичний напрямок (TAWB)

Пропускна здатність і попит:

  • PSA Антверпен залишається перевантаженим, ситуацію ускладнив страйк у Бельгії 25 червня.
  • У Гамбурзі тривають залізничні роботи та діють літні обмеження на вантажівки.
  • Затримки тривають у ключових північних європейських портах (Антверпен, Роттердам, Гамбург, Бремергафен) та середземноморських портах (Пірей, Валенсія, Генуя).
  • Попит помірний, але стабільний, з особливо великими обсягами з Німеччини, країн Бенілюксу та Іспанії.

Обладнання:

Триває дефіцит контейнерів і шасі в Австрії, Словаччині, Угорщині та Східній Німеччині; перевізники рекомендують використовувати послуги з доставкою вантажу на умовах перевізника.

Нерівномірний розподіл обладнання, переважно 40-футових контейнерів, також фіксується в Лісабоні, Лейшойнші та Мерсіні.

Ставки фрахту:

  • Перевізники з Північної Європи утримуються від введення сезонної надбавки (PSS) у липні, щоб зберегти обсяги.
  • Західносередземноморські перевізники продовжили чинні ставки на липень і вересень, хоча CMA продовжує прагнути до підвищення ставок у липні.
  • Перевізники зі Східного Середземномор’я відклали введення PSS у липні.

Затримки в портах Європи

Індійський субконтинент — Північна Америка

Пропускна здатність і попит:

Потужності до Східного узбережжя США зростають у зв’язку з початком традиційного пікового сезону ISC.

Потужності до Західного узбережжя США знову з’явилися завдяки різкому збільшенню загальної пропускної здатності на маршруті TPEB і розширенню сервісів, які дозволяють вантажовідправникам з ISC перенаправляти вантажі на Західне узбережжя США.

Ставки фрахту:

  • Для вантажів, що прямують до Східного узбережжя США, оголошено про загальне підвищення ставок (GRI) та введення PSS на першу половину липня у зв’язку з піковим сезоном на ISC.
  • Проте ці підвищення не втрималися на ринку, ймовірно, через відсутність належного попиту, особливо з огляду на нещодавнє повернення місткості на напрямку ISC–USEC.
  • Для вантажів з Індійського субконтиненту до Західного узбережжя США GRI також не втримався, а PSS почав знижуватися відповідно до загальної динаміки на напрямках TPEB.
  • Експорт з Пакистану продовжує зазнавати високих витрат і триваліших термінів транзиту через необхідність у додаткових фідерних сервісах. Ці труднощі спричинені триваючим конфліктом між Індією та Пакистаном.

Авіаперевезення

25-й тиждень: 16–22 червня 2025 року

Тоннаж з Близького Сходу та Південної Азії (MESA) зріс на 10% WoW: після сукупного падіння на 15% у перші два тижні червня, обсяги з регіону різко зросли на 25 тижні. Особливо помітне відновлення з Пакистану (+32%), Бангладешу (+18%) і Леванту (+14%).

Обсяги з MESA до Європи зросли на 17% WoW: помітне зростання також на внутрішніх маршрутах MESA (+12%) і до Азійсько-Тихоокеанського регіону (+11%). Основні країни-походження показали приріст: Індія (+7%), ОАЕ (+10%), Ізраїль (+12%) і Саудівська Аравія (+40%).

Глобальні обсяги зросли на 2% WoW, на 5% р/р: загальний обсяг авіавантажів збільшився, переважно завдяки регіонам MESA (+10%), Європі (+5%) та Африці (+4%). Середні глобальні ставки зросли на 1% WoW до $2,43/кг, але залишаються на 1% нижчими у порівнянні з минулим роком; спотові ставки з MESA не змінилися за тиждень, проте на 26% нижчі р/р.

Зменшення порушень у авіасполученні: часткова нормалізація повітряного простору Близького Сходу (Катар, ОАЕ, Бахрейн, Кувейт) після припинення вогню між Ізраїлем та Іраном сприяє відновленню. Повноцінна стабілізація польотів очікується з липня.

Ocean Timeliness Indicator

На цьому тижні індекс OTI зріс на маршруті з Китаю до Західного узбережжя США, але знизився на напрямках з Китаю до Північної Європи та Східного узбережжя США.

Дані за тиждень, що завершився 30 червня 2025 року:

  • Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США збільшився на 1 день, з 34,8 до 35,8 днів.
  • Маршрут Китай — Північна Європа також показав зростання на 2,3 дні, з 60,6 до 62,9 днів.
  • Час транзиту до Східного узбережжя США суттєво скоротився на 11,5 днів, з 54,5 до 43,0 днів.

OTI тижень 25