Морські контейнерні перевезення та Україна — що зміниться найближчим часом
Війна в Україні торкнулася та внесла зміни до усіх сфер життя. Зокрема, спричинила ріст витрат на вантажні перевезення з і до нашої країни. Постійна небезпека й неможливість стандартного страхування від судноплавних компаній для територій, наближених до зони бойових дій, стали причиною суттєвого збільшення тарифів та сум застави.
Особливо складно виявилося налагодити контейнерні перевезення. Контейнери для України, що прибували в морські порти Констанцу та Варну, а також в сухі українські порти на заході країни, потрібно було розвантажити та повернути тару. Товари доставляли до місця призначення за допомогою автоперевезень, що значно сповільнювало та робило дорожчим транзит.
За словами представника одеської консалтингової компанії з вантажних перевезень Даниїла Мельниченка, різні судноплавні лінії по-своєму знаходили вихід із ситуації. Деякі — дозволяли перевозити імпортні контейнери в Україну лише залізницею, інші — давали можливість транспортувати контейнери вантажівками та залізницею, проте лише в певних місцях країни або за обов'язкової умови повернення в неукраїнський порт отримання.
В останніх випадках стандартною стала практика депозиту від 3 до 6 тисяч доларів за контейнер в залежності від типу вантажу та стосунків, які склалися між партнерами. А застава за рефрижератор складала 8 тисяч доларів. Також перевізники мають право на лист, що звільняє їх від будь-яких зобов'язань після того, як вантаж потрапить на територію України.
Проте така ситуація не може тривати довго. Тому певні зміни очікуються найближчим часом. А саме, для так званих «надійних партнерів», що стабільно працюють навіть в умовах воєнного часу, регіональні порти Балтії та Чорного моря розвивають нові транзитні коридори. Це допоможе вантажам, які прямують в Україну, переміщатися з мінімальними перевірками та прискореними митними процедурами без бюрократичних перешкод. Така політика спрямована на те, щоб зменшити вартість фрахту й пришвидшити постачання імпортних товарів першої необхідності та гуманітарної допомоги в Україну з іноземних морських портів. Проте для решти компаній позитивних змін поки що не очікується.
Зараз український бізнес може розраховувати на контейнерні термінали в Польщі (Гдиня та Гданськ), литовському порту Клайпеда на Балтійському морі, чорноморські порти у Варні в Болгарії та Констанці в Румунії. Нещодавно до цього переліку додався італійський порт Трієст на Адріатиці. Середній час очікування вантажівок для перетину кордону з Україною — 4-5 днів, а експорт до Констанци триває до 9 днів.
Тримаємо руку на пульсі та завжди готові повідомляти вам останні логістичні новини. Ваші UTEC Logistics.