Логістичний дайджест: тарифи, морські та авіаперевезення | Травень 2025
Говоримо про тарифи
1.1 Роз’яснення CBP щодо Section 232
28 квітня Митна служба США (CBP) надала важливе уточнення: похідні продукти зі сталі та алюмінію, що підпадають під дію Section 232, повністю виключаються з дзеркальних тарифів за IEEPA. Для відповідності винятку товар має:
- підпадати під HTSUS-код, вказаний у тарифних розпорядженнях Section 232 (сталь/алюміній);
- містити будь-який вміст сталі чи алюмінію.
До цього моменту було незрозуміло, чи застосовуються дзеркальні тарифи до неметалевих компонентів таких продуктів.
1.2 Товари без металу — все ще під тарифами
30 квітня CBP підтвердило: продукти, охоплені Section 232, але які фактично не містять сталі або алюмінію, все одно обкладаються дзеркальними тарифами згідно з IEEPA.
1.3 Виняток “in-transit” — лише для морських перевезень
Того ж дня CBP уточнило: виняток “в дорозі” діє виключно для морських перевезень. Товари, що транспортуються повітрям, залізницею чи автотранспортом, не підпадають під цей виняток. Також, якщо доставка почалась морем, але далі транспортується іншим способом (т.зв. транслоадинг) — виняток не застосовується.
1.4 Указ Трампа щодо накладання тарифів
29 квітня адміністрація Трампа підписала указ, що регулює накладення сумарних мит на товари, які підпадають під кілька тарифних заходів одночасно. Основні положення:
- Автомобілі та автозапчастини (25% за Proclamation 10908) не підпадають під Section 232 чи IEEPA (“фентанілові”) тарифи.
- Товари з Канади/Мексики, що не відповідають USMCA — під IEEPA, але не Section 232.
- Продукти, які містять і сталь, і алюміній, підлягають окремо обом тарифам Section 232.
- Усі ці правила застосовуються ретроспективно з 4 березня 2025 року.
Інші мита, що залишаються чинними: IEEPA (Китай), Section 301, антидемпінгові, компенсаційні.
1.5 Відшкодування переплат
Імпортери можуть подати запит на повернення надлишково сплачених мит через процедуру Post Entry Correction (CBP).
Морські перевезення — Східний напрямок Trans-Pacific (TPEB)
2.1 Ємність і попит
На 18-му тижні запропонована ємність була на 17% нижчою за стандартну. Причина — зменшення попиту з Китаю після Дня визволення (2 квітня), приблизно на -49% у порівнянні із середнім рівнем попередніх 4 тижнів.
2.2 Масові скасування рейсів
На тиждень з 5 травня скасовано 29% рейсів. Скасовано 10 маршрутів серед трьох альянсів:
-
Ocean Alliance (CMA CGM, COSCO, Evergreen, OOCL)
-
Premier Alliance (ONE, HMM, YML)
-
ZIM/MSC
Таблиця 1. Скасовані маршрути:
Альянс / Перевізник |
Назва сервісу |
Період призупинки |
---|---|---|
Ocean Alliance |
PRX / CP1 / PCS1 / AAS2 |
Тижні 17–26 |
Ocean Alliance |
SEA3 / PSX |
Тижні 18–23 |
Ocean Alliance |
CPS / AAC2 / HBB / PCN3 |
Тижні 17–21 |
Ocean Alliance |
CBX / ECC3 / AWE7 |
Тижні 16–24 |
MSC |
ORIENT |
З 16 тижня — безстроково |
ZIM |
ZX2 |
З 16 тижня — безстроково |
Premier Alliance |
PN4 |
З травня — призупинено |
Premier Alliance |
PS5 |
З травня — призупинено |
MSC / ZIM |
PELICAN / ZSL |
З 19 тижня — безстроково |
MSC / ZIM |
EMPIRE / ZNS |
З 20 тижня — безстроково |
2.3 Обладнання
Наявність контейнерів стабільна. Дефіцитів не зафіксовано.
2.4 Тарифи
З 1 травня запроваджено General Rate Increases (GRIs) — відповідь перевізників на зниження пропозиції.
Далекий Схід — Західна Європа (FEWB)
3.1 Ємність і попит
Помірне зростання експорту з Азії через сезонне поповнення запасів. Попит в Європі залишається слабким. Надлишок потужностей триває:
- у квітні — 5–8% blank sailings
- у травні прогноз — 8–10%
3.2 Обладнання
Загальна ситуація покращується, однак зберігаються обмеження в китайських портах.
3.3 Тарифи
Індекс SCFI стабільний 7 тижнів, але на середині квітня зафіксовано падіння -2% тиждень до тижня. Прогноз — стабілізація ставок до середини травня.
Трансатлантичний напрямок — Захід (TAWB)
4.1 Затримки
Затримки через перевантаження в портах: Пірей, Генуя, Валенсія, Гамбург, Антверпен, Роттердам, Гавр. Кількість blank sailings знижується.
4.2 Обладнання
Дефіцит у регіонах: Австрія, Словаччина, Швейцарія, Угорщина, Південна/Східна Німеччина. Рекомендується carrier haulage.
4.3 Тарифи
Очікується зростання попиту через відкладені мита США. Введення PSS (Peak Season Surcharge):
- Північна Європа — з 13 травня
- Західне Середземномор’я — з початку або другого тижня травня
- Східне Середземномор’я — також з початку травня
Авіа — Тиждень 16 (14–20 квітня)
Основні тенденції
- Глобальний обсяг: -6% WoW
- Тарифи: -2% WoW
Регіональні дані
Азія – США
- Обсяг: -7% WoW
- Ставки: -8% WoW
- Регіони з позитивною динамікою: В’єтнам (+42% YoY), Тайвань (+30%), Таїланд (+24%), Японія (+12%)
Азія – Європа
- Обсяг: -4% WoW
- Ставки: ~$4/кг (Китай–Європа: $4.23/кг)
- Потужності: +3% YoY, -1.2% WoW
Ocean Timeliness Indicator (OTI)
Станом на тиждень до 28 квітня:
- Китай → Західне узбережжя США: стабільно — 33 дні
- Китай → Східне узбережжя США: зросло — з 48 до 50 днів
- Китай → Північна Європа: зниження — з 69.5 до 61 дня