Тарифи США, морські ставки, авіа, затори в портах — усе, що варто врахувати імпортерам
США оголошують про взаємні митні ставки з 1 серпня; попит залишається стабільним на більшості торговельних маршрутів
Тренди, за якими варто стежити
Президент Трамп оголошує про запровадження взаємних мит
7 липня президент Трамп опублікував виконавчий указ про перенесення дати призупинення взаємних мит для окремих країн з 9 липня на 1 серпня. Усі торговельні партнери США залишаються під дією чинних взаємних мит до 1 серпня, за винятком Китаю, для якого 10% взаємне мито діє до 12 серпня.
Президент Трамп оголошує про запровадження взаємних мит для 22 країн. Усі запропоновані мита набудуть чинності 1 серпня після офіційного підтвердження через виконавчий указ або повідомлення у Federal Register.
Згідно з тарифними листами, якщо якась із країн підвищить мита на товари зі США, США відповідно підвищить взаємне мито на товари з цієї країни на таку ж величину. У листах також зазначено, що будь-які товари, що транспортуються транзитом з метою уникнення вищих мит, підлягатимуть дії цих вищих мит.
Імпорт товарів, що підлягають регулюванню FDA і ввозяться за правилом de minimis, тепер підлягає перевірці FDA
9 липня Митна та прикордонна служба США (CBP) опублікувала CSMS, згідно з яким усі імпорти de minimis, що підпадають під регулювання FDA, мають негайно проходити перевірку FDA.
Раніше багато вантажів із низькою вартістю, які підпадали під вимоги FDA, були звільнені від перевірки.
Згідно з оновленням, імпорт de minimis, що регулюється FDA, тепер має включати дані від партнерських урядових агентств (PGA). Виняток de minimis буде скасовано для всіх країн 1 липня 2027 року відповідно до закону “Big Beautiful Bill”, підписаного минулого тижня.
Інші можливі мита найближчим часом:
- 2 липня президент Трамп оголосив про запровадження 20% взаємного мита на В’єтнам, а також 40% мита на товари, що транспортуються транзитом через В’єтнам.
- У публікації Truth Social 6 липня та під час засідання Кабінету 8 липня президент Трамп заявив про намір ввести 10% мито на імпорт із країн BRICS — міжурядової групи, до якої входять Бразилія, Росія, Індія, Китай та інші. 10% мито буде додатковим до вже чинних мит.
- 8 липня президент Трамп також заявив, що планує ввести мита на фармацевтичну продукцію до 200%, але перед цим надасть виробникам медикаментів щонайменше рік на перенесення виробництва до США.
- Мито 50% на імпорт міді набуде чинності 1 серпня після завершення розслідування Міністерства торгівлі з питань національної безпеки щодо міді.
Морські перевезення
ТРАНС-ТИХООКЕАНСЬКИЙ НАПРЯМОК СХІД (TPEB)
Потужності та попит:
Прогнози щодо попиту на липень залишаються загалом стабільними, без значного зростання обсягів. Це може свідчити про певне пом’якшення стрибків попиту, що спостерігалися наприкінці другого кварталу, зумовлених тимчасовою тарифною угодою між США та Китаєм і поспіхом вантажовідправників оформити замовлення до можливого підвищення мит.
Загальний рівень завантаження становить 84%–91%, що свідчить про надлишкову пропозицію відносно поточного попиту. Надлишкова потужність, ймовірно, сприяє зниженню плаваючих ставок, особливо для Західного узбережжя США.
Пропуски рейсів досі носять випадковий характер, без чітких закономірностей чи масштабних призупинень сервісу. Це свідчить про те, що перевізники наразі гнучкіше управляють потужностями, а не вдаються до масового скорочення рейсів.
Обладнання:
Доступність обладнання на більшості напрямків TPEB є достатньою, повідомлень про негайний дефіцит немає.
Фрахтові ставки:
Плаваючі ставки для Західного узбережжя США продовжують знижуватись і вже знаходяться на рівні або навіть нижче за рівень фіксованих контрактів. Це зниження, разом зі зменшенням тиску з боку попиту, підтримується повним скасуванням Пікової сезонної надбавки (PSS) з 1 липня для Західного узбережжя.
Плаваючі ставки для Східного узбережжя та регіонів Мексиканської затоки залишаються вищими за фіксовані контракти, хоча дещо знизилися. PSS для Східного узбережжя частково знижена, але ще діє.
НАПРЯМОК FAR EAST WESTBOUND (FEWB)
Потужності та попит:
На 29 тижні спостерігається значне загальне скорочення потужностей, що суттєво вплинуло на останні бронювання.
Скорочення доступного простору призвело до зростання кількості перенесених контейнерів (rollovers). У відповідь перевізники почали контролювати простір, відкриваючи вікна для видачі контейнерів обмежено, що додатково впливає на ефективність відправлень.
Накопичення вантажів, які були перенесені з кінця червня, очікується поступово розвантажиться протягом найближчих двох-трьох тижнів.
Загальний попит залишається стабільним.
Обладнання:
- Запаси контейнерів є відносно стабільними для MSC та Gemini Cooperation, але запаси на складах Ocean Alliance та Premier Alliance залишаються обмеженими.
- Вантажовідправникам наполегливо рекомендується дотримуватися відкритих вікон EIR (Equipment Interchange Receipt) і забирати контейнери якомога раніше.
- Пропущені вікна EIR/документації можуть призвести до подальших затримок рейсів.
Фрахтові ставки:
- Цього тижня ставки Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) зросли незначно, але темпи зростання сповільнились у порівнянні з попереднім тижнем. Індекс зріс на $76/TEU, що вказує на менш активне зростання.
- Очікування на ринку свідчать про те, що ставки переважно залишаться на рівні початку липня до кінця місяця. Більшість рейсів вже повністю заброньовані до кінця липня.
- Перевізники зберігають обережність щодо подальших змін ставок у серпні, оскільки значний обсяг бронювань на початок серпня ще не оформлено. Обсяги бронювання наприкінці липня стануть ключовим фактором для визначення цінової динаміки на початок серпня.
ТРАНСАТЛАНТИЧНИЙ НАПРЯМОК ЗАХІД (TAWB)
Потужності та попит:
PSA Антверпен та основні північні європейські порти (Гамбург, Бремерхафен) зазнають значного затору. Затримки також тривають у великих портах Середземномор’я.
Попит залишається стабільним, з високою активністю з боку Німеччини, Бенелюксу та Іспанії.
Обладнання:
Дефіцит обладнання зберігається в Австрії, Словаччині, Угорщині та східній Німеччині. Дисбаланси в Лісабоні та Мерсіні головним чином впливають на 40-футові контейнери.
Фрахтові ставки:
- Північна Європа: для збереження обсягів перевезень перевізники не впроваджують PSS у липні.
- Західне Середземномор’я: усі перевізники продовжили чинні ставки до вересня.
- Східне Середземномор’я: перевізники відкладають впровадження липневої PSS.
ІНДІЙСЬКИЙ СУБКОНТИНЕНТ – ПІВНІЧНА АМЕРИКА
Потужності та попит:
Потужності до Східного узбережжя США збільшились, з початком липня розпочався традиційний пік сезону для відправлень з Індійського субконтиненту.
Потужності до Західного узбережжя США знову стали доступними завдяки значному зростанню потужностей на напрямку TPEB та появі сервісів, що дозволяють вантажовідправникам з Індійського субконтиненту доставляти вантажі на Західне узбережжя США.
Фрахтові ставки:
Для вантажів на Східне узбережжя США: загальні підвищення ставок (GRIs) та PSS були оголошені на першу половину липня, але не були реалізовані. Ймовірно, ринок не підтримує ці підвищення через недостатній попит, особливо з урахуванням повернення потужностей на напрямку Індійський субконтинент – Східне узбережжя США. У другій половині липня ринок виглядає м’яким.
Для вантажів на Західне узбережжя США: GRIs не втримались на ринку, а PSS знижені відповідно до рівня ставок на напрямку TPEB.
Експорт з Пакистану досі стикається з підвищеними витратами та тривалим транзитом через додаткові фідерні сервіси, необхідні в умовах конфлікту між Індією та Пакистаном.
Авіа
ТИЖДЕНЬ 26: 23–29 червня 2025 року
Глобальні ставки на авіаперевезення зросли на +2% у порівнянні з попереднім місяцем у червні: Незважаючи на місячне зростання, ставки залишаються на -1% нижче рівня червня 2024 року через нестабільність на торговельних напрямках, викликану змінами в тарифній політиці США.
Обсяги вантажів з Китаю до США знизилися на -15% з березня: Тим часом обсяги Китай–Європа зросли на +15% р/р — вантажовідправники переорієнтовують потоки на Європу та інші ринки, щоб уникнути тарифного тиску та втрати винятку de minimis.
Світовий обсяг облікового вантажу (Chargeable Weight) у 2 кварталі 2025 зріс на +4% р/р та кв/кв. Це демонструє сильніше зростання, ніж +3%, що спостерігалося в попередні роки, попри -4% падіння в червні порівняно з травнем.
Частка спотових ставок у напрямку Азія–США досягла 73–75% у травні–червні: Контрактні ставки на 13% вище за спотові ставки, що підкреслює дисбаланс потужностей і стрімкі зміни ринкових умов.
Ocean Timeliness Indicator
Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США та з Китаю до Північної Європи дещо збільшився, тоді як маршрут з Китаю до Східного узбережжя США продемонстрував помітне скорочення транзитного часу.
Тиждень до 7 липня 2025 року:
Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США зріс незначно — на 0,1 дня: з 36 до 36,1 дня. Маршрут Китай – Північна Європа зазнав більшого збільшення — на 0,4 дня, зростаючи з 63 до 63,4 дня. Натомість транзитний час до Східного узбережжя США скоротився значно — на 1,6 дня: з 49,7 до 48,1 дня.
Висновок
Оновлення тарифної політики США, зокрема нові взаємні мита з 1 серпня, можуть вплинути на собівартість поставок з Азії та країн BRICS, особливо якщо товар іде транзитом через треті країни. Варто уважно перевіряти походження товарів і логістику маршрутів, щоб уникнути неочікуваних витрат.
Одночасно на ринку морських перевезень спостерігається надлишок потужностей і стабільний попит, що створює вікно для вигідних ставок, особливо на TPEB.
В авіа триває переорієнтація потоків на Європу та зростання контрактних відправлень. Бізнесу слід активно моніторити зміни та заздалегідь бронювати потужності під серпневі обсяги, щоб зберегти маржу та уникнути затримок.