Світова логістика під тиском: тарифні війни, пік сезону та перегріті маршрути

логістичний дайджест

Тренди, за якими варто стежити

Митні війни

Минулого тижня президент Трамп оголосив про заплановані взаємні мита для ще трьох партнерів: Канади (35%), Європейського Союзу (30%) та Мексики (30%).

Наразі невідомо, чи будуть звільнені від цих мит імпортні товари в межах Угоди між США, Мексикою та Канадою (USMCA).

Станом на сьогодні президент Трамп оприлюднив листи з деталями запропонованих мит для понад двох десятків торгових партнерів. Очікується, що всі вони набудуть чинності 1 серпня, якщо будуть підтверджені указом або повідомленням у Федеральному реєстрі. Повний список ставок доступний у нашому live-блозі.

У листах зазначено: якщо якась із країн підвищить мита на американські товари, США підвищить митну ставку у відповідь на такий самий рівень.

Також зазначено, що будь-які товари, які переправляються транзитом з метою уникнення вищих мит, будуть обкладатися цією вищою ставкою.

Враховуючи продовжену паузу щодо введення специфічних мит для країн, усі торгові партнери США залишатимуться під поточними взаємними митами до 1 серпня — за винятком Китаю, для якого 10% ставка завершується 12 серпня.

Угода між США та Індонезією

15 липня США та Індонезія оголосили про торговельну угоду, яка передбачає 19% взаємне мито на індонезійські товари, імпортовані до США. Ця новина скасувала попередню заяву Трампа про 32% мито для Індонезії, оголошену тиждень тому в Truth Social.

ЄС відкладає мита у відповідь на США

Невдовзі після заяви Трампа про намір запровадити 30% взаємне мито на товари з ЄС, 14 липня Євросоюз оголосив про відкладення у відповідь мит до початку серпня. Президентка Єврокомісії Урсула фон дер Ляєн зазначила, що у цей час ЄС спробує досягти торговельної угоди з США.

Секція 301: Розслідування щодо Бразилії

15 липня USTR (Торгпред США) оголосив про початок розслідування за Секцією 301 щодо Бразилії — менш ніж через тиждень після пропозиції Трампа про 50% мито на бразильські товари. Розслідування стосуватиметься цифрової торгівлі, електронних платежів, "несправедливих тарифів", антикорупційної політики тощо.

Нові тарифи логістика

Інші можливі мита:

  • 2 липня: Трамп анонсував 20% взаємне мито на Вʼєтнам і 40% на товари, які переправляються транзитом через Вʼєтнам.
  • 6 липня: Трамп заявив про намір ввести 10% мито на імпорт з країн BRICS (Бразилія, Росія, Індія, Китай та інші). Це мито буде додатковим до вже чинних.
  • 8 липня: Трамп повідомив, що планує запровадити фармацевтичні мита до 200%, але спершу дасть виробникам рік, щоб перенести виробництво в США.
  • 9 липня: Трамп оголосив, що 50% мито на імпорт міді набуде чинності 1 серпня після завершення розслідування Міністерства торгівлі США щодо національної безпеки.

Морські перевезення

Тихоокеанський маршрут на схід (TPEB)

Пропускна здатність і попит:

  • Попит залишатиметься стабільним у липні та серпні.
  • Завантаження перевізників у липні — 80–90%, у серпні очікується невелике зниження до 75–86%.
  • Попри зупинку деяких рейсів до Південного Заходу США та поодинокі скасування, на ринку надлишок потужностей порівняно з попитом. Простір відкритий.
  • Затримки є на маршрутах із портів Південно-Східної Азії через затори в Малайзії та Сінгапурі — очікується додатково 3–5 днів до стандартного транзитного часу.

Обладнання: Більшість точок походження мають достатню кількість контейнерів, дефіциту наразі немає.

Фрахтові ставки:

  • Західне узбережжя США: Деякі перевізники оголосили про підвищення ставок з 15 липня (GRI), інші залишають ставки без змін або пропонують «спецтарифи», що розширює розкид цін.
  • Східне узбережжя та Мексиканська затока: Плаваючі ставки стабілізовано, сезонні надбавки (PSS) також пом’якшені до кінця липня.

Далекосхідний напрям на захід (FEWB)

Пропускна здатність і попит:

  • Середньотижнева пропускна здатність у липні — 306 100 TEU (+19% у порівнянні з червнем), що відображає пік сезону.
  • Скасування рейсів у 29-му тижні призвело до значних затримок. Перевізники протягом 1–2 тижнів зосередяться на ліквідації накопичених вантажів.
  • Попит у піковий сезон перевищив очікування перевізників, стабільно зростаючи з червня.
  • Затримки суден і перенесення відправлень розширюють вікна доставок на Black Friday та Різдво — сезон може тривати довше, ніж у 2024 році.

Обладнання:

  • Через постійні перенесення рейсів та суворий контроль за видачею контейнерів нестача обладнання збережеться найближчим часом.
  • Gemini додала додаткове судно, але альтернативні маршрути збільшують термін доставки на 2–4 тижні.
    Альянси OA та PA обмежують доступ до обладнання для нових бронювань на 31–32 тижні.
  • Вікна бронювання і видачі контейнерів значно скорочені.

Прогноз:

  • У короткостроковій перспективі (липень): Очікується стабільність у ставках і обсягах. Жорсткий контроль за потужностями може не відповідати високому попиту, можливі обмеження в контейнерах і просторі до кінця липня або початку серпня.
  • У середньостроковій перспективі (серпень і далі): Перевізники можуть призупинити подальше підвищення ставок, щоб зберегти поточний рівень і продовжити прибутковий пік сезону.

Фрахтові ставки:

  • Ставки стабілізувалися після зростання в червні. За останнім індексом SCFI ставка становить $2,099 за TEU (-$2).
  • Це свідчить про стабілізацію ринку в липні та можливі труднощі з впровадженням нових GRI у другій половині місяця.

Зовнішні ризики:

Червоне море: Відновлення атак хуситів на контейнеровози означає, що найближчими місяцями перевізники не розглядатимуть цей маршрут.

ЄС: Заплановане 30% мито Трампа на європейські товари (з 1 серпня) може знизити попит на промислову продукцію та вплинути на обіг товарів. Але через переважання споживчих товарів в азійсько-європейській торгівлі це матиме обмежений ефект на сировину.

Трансатлантичний напрямок на захід

Пропускна здатність і попит:

  • Порт PSA Антверпен усе ще перевантажений, із середнім часом перебування вантажу — вісім днів.
  • У Гамбурзі, Бремерхафені та Роттердамі фіксуються затримки суден до трьох–чотирьох днів.
  • Пірей, Генуя та Валенсія також повідомляють про суттєве перевантаження та переповнені термінали.
  • Попит на експорт із Північної Європи до США залишається стабільним, особливо зріс обсяг бронювань з Німеччини, Бенілюксу та Іспанії, що пов’язано з підготовкою до свят.
  • Бланковані рейси (скасовані) становлять лише близько 5% — це найнижчий показник із березня. Пропускна здатність стабільна.

Обладнання:

Австрія, Словаччина, Угорщина та південь/схід Німеччини стикаються з дефіцитом контейнерів і шасі. Португалія також має проблеми з дисбалансом контейнерів.

Фрахтові ставки:

У Північній Європі, Західному Середземномор’ї та Східному Середземномор’ї всі перевізники відклали впровадження PSS (сезонних надбавок), запланованих на липень.

Очікується, що ставки залишатимуться стабільними до кінця третього кварталу.

Індійський субконтинент → Північна Америка

Пропускна здатність і попит:

  • Пропускна здатність на Східне узбережжя США зросла — у липні традиційно починається пік сезону на індійському субконтиненті.
  • Один із перевізників повертає судна на маршрут Північно-Східна Індія → Східне узбережжя США, тимчасово виключаючи порт Чарлстон, щоб підвищити надійність обслуговування.
    Додаткова місткість на Західне узбережжя США стала доступною завдяки збільшенню потужностей на TPEB (Тихоокеанський напрямок) і сервісам, що дозволяють експортерам з Індії направляти вантажі на західне узбережжя США.

Фрахтові ставки:

  • На Східне узбережжя США: Хоча на першу половину липня було оголошено про GRI та PSS, ці підвищення загалом не були реалізовані. Через великий розкид у бронюваннях та завантаженні ринку, традиційного попиту пікового сезону може не вистачити, щоб підтримати зростання ставок — особливо з огляду на повернення місткості в напрямку Індія–Східне узбережжя США.
  • На Західне узбережжя США: GRI не прижилися на ринку, а PSS знизилися відповідно до динаміки TPEB.
  • Експорт з Пакистану продовжує супроводжуватись підвищеними витратами і часом транзиту через необхідність додаткових фідерних суден — у зв’язку з конфліктом між Індією та Пакистаном.

Авіаперевезення

Тиждень 27: 30 червня – 6 липня 2025 року:

  • Світовий обсяг авіавантажів зменшився на -3% тиждень до тижня (WoW) на початку липня. Основною причиною стало -11% падіння з Північної Америки через святкування Дня незалежності США.
  • Обсяги з Китаю та Гонконгу до Європи зросли на +15% у річному вимірі (YoY) в червні, досягнувши піку 2025 року.
  • Натомість обсяги з Азійсько-Тихоокеанського регіону до США зменшились на -3% WoW, хоча спотові ставки на цьому напрямку зросли на +3% WoW.

Вплив свят і динаміки авансованого імпорту:

  • Попит залишався нестабільним через вплив свят і перенесення термінів імпорту.
  • Пікова активність перед запланованим завершенням паузи на взаємні мита (перенесена з 9 липня на 1 серпня) була обмеженою.

Зміни місткості та перенаправлення маршрутів:

Зміни в доступності та маршрутах, особливо з Азійсько-Тихоокеанського регіону, пов’язані з: ризиками нових тарифів, змінами правил de minimis, адаптаціями маршрутів для електронної комерції.

Ocean Timeliness Indicator

Час транзиту з Китаю до Західного узбережжя США та до Східного узбережжя США незначно зріс, у той час як на маршруті з Китаю до Північної Європи спостерігається суттєве скорочення тривалості перевезення.

Тиждень до 14 липня 2025 року:

  • Китай → Західне узбережжя США:
    Час доставки збільшився на 1 день — з 37,1 до 38,1 днів.
  • Китай → Північна Європа:
    Час доставки зменшився на 2,3 дні — з 60 до 57,7 днів.
  • Китай → Східне узбережжя США:
    Час доставки зріс на 0,8 дня — з 50,8 до 51,6 днів.

🔍 Усі ці зміни варто враховувати при плануванні логістики на серпень-вересень — особливо якщо важливий терміновий імпорт із Китаю до ЄС або США.