Логістичний дайджест: пік сезону, зростання ставок, затори в портах

Логістичний дайджест: пік сезону, зростання ставок, затори в портах

Логістичний дайджест: пік сезону, зростання ставок, затори в портах

Тарифи

Президент Трамп оголосив про торгову угоду з Китаєм

11 червня президент Трамп заявив у Truth Social, що США та Китай уклали торгову угоду, яка чекає остаточного затвердження з боку нього самого та президента Сі. Це оголошення з'явилося після дводенних торгових переговорів між представниками США та Китаю в Лондоні. Угода передбачає:

  • Загальну тарифну ставку 55% на китайські товари, імпортовані до США (що включає 10% базовий взаємний тариф за IEEPA, 20% тариф «фентаніл» за IEEPA та 25% тариф, який охоплює збори, запроваджені під час першого терміну президента)
  • Загальну тарифну ставку 10% на американські товари, імпортовані до Китаю
  • Спрощену процедуру імпорту рідкоземельних металів з Китаю до США
  • Відновлений доступ для громадян Китаю до коледжів і університетів США.

Апеляційний суд США залишив тарифи IEEPA в силі на час подальшого розгляду

10 червня Апеляційний суд США у справах Федерального округу ухвалив довгострокове рішення про зупинення скасування тарифів IEEPA президента Трампа, дозволивши їм залишатися в силі на період розгляду справи.

Це рішення слідує за тимчасовою зупинкою, виданою 29 травня, менш ніж за добу після того, як Суд міжнародної торгівлі (CIT) визнав недійсними чотири виконавчі укази президента Трампа, що запроваджували тарифи згідно з IEEPA.

Обидві сторони готуються до усних слухань, які відбудуться в апеляційному суді 31 липня 2025 року.

Останні новини щодо взаємних тарифів:

  • 11 червня міністр фінансів США Скотт Бессент заявив, що «дуже ймовірно», що строк дії 90-денної паузи на взаємні тарифи, що закінчується 9 липня, буде продовжено для «основних торгових партнерів США», які беруть участь у переговорах «із добрими намірами». Крім того, ймовірно буде ще раз відкладено запропоноване президентом Трампом 50% мито на товари з ЄС — наразі його відтерміновано до 9 липня.
  • Товари китайського походження, що мають дату ввезення 14 травня 2025 року або пізніше, обкладаються 10% взаємним тарифом до 11 серпня 2025 року. Після цього ставка може зрости до 55% відповідно до оголошеної торгової угоди. Однак деталі угоди — зокрема точний графік імплементації — залишаються невизначеними. Крім того, сама угода ще не затверджена президентом Трампом і президентом Сі.
  • Очікується, що взаємний тариф на товари з Великобританії залишиться на рівні 10% згідно з раніше оголошеною торговою угодою.
  • Товари з інших країн наразі обкладаються 10% взаємним тарифом до 9 липня 2025 року. Якщо США та ці країни не укладуть торгові угоди до цієї дати, знову набудуть чинності ставки мит на основі країни походження.
  • Будь-який код з Додатку II звільняється від взаємних тарифів незалежно від країни походження. Починаючи з 16 квітня 2025 року, напівпровідникова продукція також виключена з-під дії взаємних тарифів.

Море

TRANS-PACIFIC EASTBOUND (TPEB)

Попит і динаміка ринку:

Попит на перевезення на напрямку TPEB залишається високим, що зумовлено такими факторами, як можливі зміни тарифів (наприклад, завершення тимчасової торгової угоди між США і Китаєм у серпні, а також завершення 90-денної паузи на взаємні тарифи за країнами 9 липня), а також наближення щорічного пікового сезону. Водночас, з початку червня кількість нових бронювань знижується, що свідчить про певне ослаблення попиту.

Прогноз потужностей:

Відновлюється й відкривається все більше потужностей через різні транспортні хаби.
Ворота Pacific Southwest (PSW) фіксують збільшення доступних потужностей завдяки введенню додаткових суден. 

У портах Pacific Northwest (PNW) спостерігається певне пом’якшення ситуації й наявність вільного простору.

Східне узбережжя та регіон Мексиканської затоки залишаються більш стабільними через менший обсяг нових потужностей у порівнянні із Західним узбережжям. Один додатковий вантажний рейс вже запущено до Східного узбережжя, ще один має поновитися з 28 тижня.

На цьому тижні (24 тиждень) доступна місткість на напрямку TPEB є на 5% нижчою від стандартного рівня (+5% до минулого тижня), і очікується, що наступного тижня (25 тиждень) вона перевищить стандартний рівень на 4%.

Загалом до кінця червня доступна місткість коливатиметься в межах 74–83%. У липні прогнозується подальше зростання — приблизно до 90%.

Скасування рейсів (Blank Sailings):

Кількість скасованих рейсів продовжує зменшуватися. Цього тижня рівень скасування склав 9% (у порівнянні з 34% на початку травня). У другій половині червня прогнозується подальше зниження — лише 5% у 26 тижні, що стане найнижчим показником з кінця березня.

Обладнання:

Наявність обладнання на напрямку TPEB загалом залишається достатньою. 

Дефіцит контейнерів наразі не є нагальною проблемою, хоча ситуація залишається динамічною.

Фрахтові ставки:

Ставки на Західне узбережжя швидко знижуються й продовжать тенденцію до зниження до кінця червня.

Ставки на Східному узбережжі та в регіоні Мексиканської затоки залишаються більш стабільними через менший приріст потужностей.

Загальне підвищення ставок (GRI), заплановане на 15 червня, повністю скасовано для напрямку Західного узбережжя. Для Східного узбережжя й затоки GRI залишається чинним — очікується підтвердження від перевізників.

Надбавка за піковий сезон (PSS) на 15 червня була подовжена до кінця червня за підтвердженням від декількох перевізників.

FAR EAST WESTBOUND (FEWB)

Потужності та попит:

Завантаженість суден перевізників залишається надзвичайно високою — більшість найближчих рейсів уже повністю заброньовано.

Перевізники рекомендують бронювати щонайменше за три тижні наперед, щоб забезпечити як місце, так і обладнання.

Зменшення розміру суден і заплановані скасування рейсів у середині червня сприяють поточній обмеженій місткості. Крім того, затримки суден ще більше впливають на своєчасність відправлень.

Фрахтові ставки:

Індекс контейнерних перевезень Шанхаю (SCFI) для маршруту FEWB зріс на 44% за останні чотири тижні. Незважаючи на впровадження GRI на початку червня, попит продовжує зростати, змушуючи перевізників утримувати високі ставки та прагнути подальших підвищень.

Перевізники вже оголосили про GRI на другу половину червня — ринок орієнтується на ставки вище 3 000 дол. США за 40-футовий контейнер (FEU).

Постійні затримки суден, скасування рейсів і нестача обладнання призвели до перенесення вантажів, що підтримує підвищення ставок.

Крім того, зростає кількість запитів клієнтів щодо експортних планів на липень, що свідчить про стійке занепокоєння на ринку та зростання обсягів бронювання. У короткостроковій перспективі ставки, ймовірно, зростатимуть.

Експедиторам рекомендується якомога раніше фіналізувати експортні плани. Затримки з бронюванням можуть призвести до затримок вантажів і підвищених витрат.

Також рекомендується заздалегідь організовувати забір контейнерів і ретельно контролювати перевезення на кожному етапі, щоб забезпечити безперебійну роботу та уникнути втрати місця.

TRANS-ATLANTIC WESTBOUND (TAWB)

Потужності та попит:

Завантаженість залишається високою в європейських портах. Порти Північної Європи досі стикаються із затримками та тривалим очікуванням.

У Середземномор’ї ситуація з перевантаженням не покращилася — час очікування в портах Греції, Іспанії та Північної Італії залишається незмінним.

Обладнання:

Європейські порти наразі не стикаються з серйозними проблемами нестачі обладнання.

Легкий дефіцит спостерігається в портах Скан-Балтії (Швеція, Литва, Естонія, Фінляндія, Норвегія), порту Мерсін у південній Туреччині, а також у Лісабоні та Лейшоїші (Португалія).

Нестача обладнання зберігається в деяких регіонах Центральної Європи — зокрема в Австрії, Словаччині, Швейцарії, Угорщині та південній/східній Німеччині. Для цих напрямків рекомендується використовувати послуги перевізників із подачею транспорту (carrier haulage).

Фрахтові ставки:

Північна Європа: Перевізники відкладають запровадження надбавок за піковий сезон (PSS) до липня.

Західне Середземномор’я: Один із перевізників намагається впровадити PSS в останній тиждень червня, інші ж переносять до липня.

Східне Середземномор’я: Перевізники ще більше відкладають впровадження PSS — дехто до липня, а дехто — до подальшого повідомлення.

INDIAN SUBCONTINENT TO NORTH AMERICA

Потужності та попит:

Потужності до західного узбережжя США обмежені через прямі сервіси, які також заходять у китайські та вʼєтнамські порти, а також через зростання бронювань з цих регіонів (Китай і Вʼєтнам).

Потужності до східного узбережжя США є більшими завдяки численним прямим сервісам, які обслуговують саме індійські порти навантаження. Перевізники повідомляють про повну завантаженість суден на таких маршрутах. У червні є кілька скасованих рейсів з північно-західної Індії до східного узбережжя США, що зменшує доступні потужності.

Фрахтові ставки:

Для вантажів з Індійського субконтиненту до західного узбережжя США GRI та PSS оголошені на другу половину червня через зростання бронювань із Китаю та Вʼєтнаму.

Для вантажів на східне узбережжя США GRI та PSS були впроваджені в першій половині червня. Ймовірно, ці ставки можуть знизитися, оскільки обсяг бронювань суттєво не зріс.

Експорт із Пакистану зростає через запуск нових фідерних сервісів у відповідь на конфлікт між Індією та Пакистаном.

Авіа

ТИЖДЕНЬ 22: 26 ТРАВНЯ – 1 ЧЕРВНЯ 2025

Відновлення обсягів попри волатильність:

Глобальні обсяги авіавантажоперевезень у травні зросли на +4% у порівнянні з попереднім місяцем (MoM) та на +4% у порівнянні з травнем минулого року (YoY), відігравши падіння на -7% у квітні.

Відновлення було зумовлено зниженням тарифної напруги між США та Китаєм у середині травня, що пожвавило попит на Тихоокеанському напрямку після слабкого початку місяця.

Регіональне зростання обсягів:

У травні порівняно з попереднім роком найбільше зростання обсягів зафіксовано в Азійсько-Тихоокеанському регіоні (+7%), Європі (+4%) та Центральній/Південній Америці (+3%). Північна Америка (+1%) та Африка (+2%) показали менші прирости, тоді як Близький Схід та Південна Азія (MESA) залишилися без змін.

Ставки під тиском:

Середні глобальні ставки на авіавантажі у травні впали на -4% порівняно з квітнем і на -3% рік до року. Найбільше річне падіння ставок зафіксовано в регіоні MESA (-14%). Африка була єдиним регіоном без падіння ставок.

Зниження обсягів у святковий тиждень і рух ставок:

У 22 тижні (26 травня – 1 червня) глобальні обсяги впали на -8% WoW, особливо в Північній Америці (-13%) та Європі (-11%) через святкові дні.

Водночас, середні спотові ставки з Азійсько-Тихоокеанського регіону зросли на +4% WoW до 3,68 дол./кг, а напрямок Гонконг – США зріс на +9% до 4,76 дол./кг.

Попри щотижневе зростання, обсяги між Китаєм/Гонконгом та США залишаються на -8% нижчими порівняно з минулим роком.

Ocean Timeliness Indicator

Цього тижня індикатор своєчасності морських перевезень (OTI) для маршрутів з Китаю до США та Європи показав змішані результати.

Тиждень до 9 червня 2025 року

  • Індикатор OTI для маршруту Китай – Західне узбережжя США знизився на один пункт: з 32,5 до 31,5 днів.
  • Для маршруту Китай – Північна Європа зафіксовано значне зростання: з 60 до 64 днів.
  • Індикатор для напрямку Китай – Східне узбережжя США дещо зріс: з 58,5 до 60 днів.