Зриви рейсів, нові мита, затори в портах — усе, що вплине на логістику найближчим часом
Зриви рейсів, нові мита, затори в портах — усе, що вплине на логістику найближчим часом
Митні тарифи
Алюміній із невідомою країною виплавки обкладатиметься митом у 200%
Починаючи з 28 червня 2025 року, імпорт похідної продукції з алюмінію, для якої країну виплавки та лиття неможливо визначити, обкладатиметься митом у 200% відповідно до Розділу 232 — це той самий тариф, що й для алюмінію походженням із Росії.
Цю зміну оголосила Митна та прикордонна служба США (CBP) 13 червня. Вона фактично відновлює політику CBP від березня 2025 року. Згідно з тією політикою, імпортери мали декларувати як країну виплавки Росію — і платити 200% мито — з подальшим внесенням корекції через пост-деклараційне уточнення, якщо підтверджувалося, що алюміній не з Росії. Через кілька днів після запровадження ця політика була скасована.
Оновлення CBP, яке невдовзі набуде чинності, знову вимагатиме від імпортерів вказувати «невідомо» як країну виплавки та лиття і сплачувати 200% мито.
Мита за Розділом 232 на розширений список похідної продукції зі сталі вже діють
Станом на 23 червня 2025 року низка побутової техніки зі сталі — включно з пральними машинами, холодильниками та посудомийками — підпадає під дію мит за Розділом 232.
Розширений список товарів тепер оподатковується за ставкою 50%, яка застосовується до вартості сталевого вмісту в кожному товарі.
Сталеві та алюмінієві вироби з Великої Британії залишаються звільненими від 50% мита — для них діє знижена ставка у 25%.
Дзеркальні мита
90-денна пауза на дзеркальні мита для окремих країн закінчується 9 липня 2025 року — менше ніж за два тижні. Хоча міністр фінансів Скотт Бессент на початку місяця заявив, що продовження паузи є «високоймовірним», адміністрація Трампа з того часу не коментувала це питання.
Запропоноване президентом Трампом мито у 50% на товари з ЄС залишається відкладеним до 9 липня 2025 року; переговори ще тривають.
Товари китайського походження, що ввозяться після 14 травня 2025 року, продовжують обкладатися дзеркальним митом у 10% до 11 серпня 2025 року. Після цього, якщо президенти Трамп і Сі затвердять і реалізують торгівельну угоду США–Китай, оголошену 11 червня, ставка дзеркального мита залишиться на рівні 10% (загальна ефективна ставка — 55%). Якщо угоду не буде затверджено до цього часу, тариф на товари китайського походження знову підніметься до 34% — щонайменше до реалізації угоди.
Будь-який код товару з Додатку II (Annex II) звільняється від дзеркальних мит, незалежно від країни походження. Станом на 16 квітня 2025 року, напівпровідникова продукція також виключена з переліку товарів, що підпадають під дзеркальні мита.
Дізнавайтеся останні новини та рекомендації щодо тарифів і торгівлі США в нашому live-блозі.
Морські перевезення
ТРАНСПАЦИФІЧНИЙ НАПРЯМОК СХІДНОГО СПОЛУЧЕННЯ (TPEB)
Потужності та попит:
Через високий попит та поспішне відправлення вантажів у травні та червні, ми спостерігаємо зменшення бронювань на традиційний піковий сезон у липні та серпні порівняно з минулим роком. Загалом попит істотно не зменшився, однак обсяги були «перенесені» на ранішні терміни, щоб встигнути до введення тарифів.
Навіть попри загальне уповільнення бронювань у липні, попит залишається змішаним — залежно від стратегії вантажовідправника та типів вантажу.
У липні потужності починають скорочувати, але поки що не настільки, щоб спричинити дефіцит. На цьому тижні (26-й тиждень) доступна потужність на маршруті TPEB становить на 4% менше за стандарт — легке зниження порівняно з минулим тижнем, коли потужність перевищувала стандарт на 4%.
Після кількох тижнів скорочення, кількість порожніх рейсів на маршруті TPEB стабілізувалась.
Обладнання:
Обладнання залишається в достатній кількості майже на всіх напрямках TPEB, серйозного дефіциту наразі не зафіксовано.
Фрахтові ставки:
Плаваючі ставки на західному узбережжі США продовжують знижуватись і наближаються до рівня фіксованих ставок.
Ставки на східному узбережжі та в Мексиканській затоці також швидко знижуються і майже досягли фіксованого рівня.
Для обох узбереж Пікова сезонна надбавка (PSS), що діє з 15 червня, також знижується через падіння ринкових ставок. При цьому на східному узбережжі надбавка залишається вищою, ніж на західному.
НАПРЯМОК ІЗ ДАЛЕКОГО СХОДУ НА ЗАХІД (FEWB)
Потужності та попит:
Порожні рейси на початку липня, особливо на сервісі Premier Alliance, зменшують загальну пропускну здатність і збільшують кількість відкладених (rolled) вантажів.
Перевантаження портів призначення може призвести до затримок повернення суден у середині липня, що, своєю чергою, спричинить додаткові порожні рейси або пропуск портів.
Із наближенням пікового сезону очікується, що і попит, і спотові ставки досягнуть свого максимуму до кінця липня.
Фрахтові ставки:
Перевізники оголошують липневі ставки, які суттєво різняться. Найвищу надбавку GRI оголосила Maersk — $4,300 за один FEU. Ці ставки, як очікується, стануть піком цьогорічного спотового ринку.
Зростання ставок зумовлене постійною нестачею вільного місця і дефіцитом обладнання.
Геополітична ситуація:
Маршрути доставки через Близький Схід усе ще зазнають впливу короткострокових ризиків через напруження у відносинах між Іраном та Ізраїлем. Однак більшість перевізників на маршруті FEWB наразі обходять зону конфлікту через мис Доброї Надії (COGH), тому вплив на контейнерні перевезення обмежений.
Зростання цін на нафту може спричинити підвищення паливних надбавок, зокрема екстрених надбавок за бункерне пальне.
ТРАНСАТЛАНТИЧНИЙ ЗАХІДНИЙ НАПРЯМОК (TAWB)
Потужності та попит:
Рівень заповненості контейнерних майданчиків на європейському терміналі MSC PSA в Антверпені залишається високим.
Національний страйк у Бельгії 25 червня спричинив значні порушення в морському трафіку.
Закриття залізничних маршрутів у Гамбурзі через будівельні роботи та літні обмеження для вантажного автотранспорту можуть вплинути на логістичні операції.
Затримки в портах зберігаються в Антверпені, Роттердамі, Гамбурзі, Бремерхафені, Піреї, Валенсії та Генуї.
Обладнання:
У Центральній Європі (Австрія, Словаччина, Угорщина та східна Німеччина) все ще спостерігається нестача шасі та контейнерів, що впливає на сервісні потужності TAWB. Для цих регіонів рекомендується використовувати транспорт перевізника (carrier haulage).
Порти Лісабона і Лейшойнш (Португалія), а також Мерсін (південна Туреччина) також стикаються з проблемами обладнання.
Фрахтові ставки:
Північна Європа: більшість перевізників відклали запровадження пікової надбавки (PSS) до липня або до подальших повідомлень.
Західне Середземномор’я: лише один перевізник планує впровадити PSS у липні.
Східне Середземномор’я: перевізники відклали PSS до липня.
ІНДІЙСЬКИЙ СУБКОНТИНЕНТ – ПІВНІЧНА АМЕРИКА
Потужності та попит:
Потужності на Східному узбережжі США збільшуються. CMA CGM повертає кілька суден до сервісу India America Express (INDAMEX) на тлі початку традиційного пікового сезону в липні для вантажовідправників із Індійського субконтиненту. Багато перевізників повідомляють, що їхні судна повністю завантажені та використовуються на максимум.
На Західному узбережжі США потужностей більше, зокрема завдяки перенаправленню місткостей на ринок TPEB та сервісам, які дозволяють вантажовідправникам із субконтиненту Індії доставляти вантажі до Західного узбережжя США.
Фрахтові ставки:
Для вантажів на Східне узбережжя США: у зв’язку з наближенням пікового сезону для індійських експортерів, GRI (загальні надбавки) та PSS уже оголошені на першу половину липня. Їх збереження залежатиме від зростання попиту з Індії, особливо в умовах повернення місткостей після короткочасного сплеску ставок на TPEB.
Для вантажів на Західне узбережжя США: GRI не закріпилися на ринку, і PSS почали знижуватись — аналогічно до ринкових змін на маршрутах TPEB.
Експорт із Пакистану подорожчав і збільшив час доставки через необхідність використання додаткових фідерних сервісів — у зв’язку з конфліктом між Індією та Пакистаном.
АВІАПЕРЕВЕЗЕННЯ
Тиждень 24: 9–15 червня 2025 року
Обсяги з Близького Сходу та Південної Азії (MESA) впали на -13% (2Wo2W) після Ейду та ескалації конфлікту
Обсяги вантажів з регіону MESA зменшилися на -13% у порівнянні двох тижнів. Лише за 24-й тиждень спостерігалося зниження на -9% WoW після -8% падіння на 23-му тижні. Причинами стали свята Ейд (6–9 червня) та конфлікт між Ізраїлем і Іраном. Найбільше постраждала Південна Азія: обсяги з Бангладешу впали на -43%, з Пакистану — на -30% WoW за 24-й тиждень.
Левант і внутрішній трафік у MESA серйозно постраждали від конфлікту
Обсяги з країн Леванту впали на -21% WoW на 24-му тижні через скасування рейсів після ізраїльських атак на Іран (з 13 червня). Внутрішній трафік у MESA зменшився на -26% WoW на 23-му тижні. Разом Левант і Південна Азія становлять основну частину регіонального падіння.
ОАЕ всупереч загальній тенденції: зростання +15% WoW на 24-му тижні
ОАЕ продемонстрували потужне відновлення з +15% WoW, що підняло загальні обсяги по регіону Перської затоки на +8%. Основне зростання зафіксовано в напрямках до Західної Африки (+76%), Східної Африки (+25%) та всередині Перської затоки (+51%), включно з різким зростанням до Саудівської Аравії (+107%) після спадів через свята на попередньому тижні.
Азійсько-Тихоокеанський регіон: стабільність з ознаками нестабільності; Китай – США +6% WoW
Азійсько-Тихоокеанський регіон — єдиний, що показав позитивну динаміку WoW на 24-му тижні (+2%), головним чином за рахунок материкового Китаю (+3% WoW) та Південної Кореї (+15% WoW). Обсяги з Китаю до США зросли на +6% WoW після попереднього падіння на -10%, на тлі тарифної нестабільності. Проте обсяги за 2Wo2W все ще знижені на -4%, а спотові ставки з Гонконгу до США впали ще на -6% WoW.
Ocean Timeliness Indicator
Цього тижня зафіксовано збільшення OTI на маршруті з Китаю до Західного узбережжя США та зменшення — на напрямку з Китаю до Північної Європи. Показник для маршруту з Китаю до Східного узбережжя США залишився без змін.
Тиждень до 23 червня 2025 року:
- Китай — Західне узбережжя США: Індикатор OTI зріс з 31 до 32,5 днів.
- Китай — Східне узбережжя США: OTI залишився стабільним на рівні 57,5 днів.
- Китай — Північна Європа: OTI зменшився з 65,5 днів до 61 дня.