Аналітика ринку: Нові митні тарифи США та глобальні тенденції морських і авіаперевезень (Травень 2025)

Митна та прикордонна служба США (CBP) надала роз'яснення щодо права фідерних суден на винятки з взаємних тарифів для транзитних вантажів:

  • 15 травня 2025 року CBP уточнила, що товари, що перевозяться фідерними суднами, не підлягають виняткам щодо взаємних тарифів згідно з IEEPA, навіть якщо вантаж було завантажено до контрольної дати.
  • Щоб мати право на виняток для транзитних вантажів за взаємними тарифами, відправлення має бути завантажене на остаточний транспортний засіб — тобто фінальне океанське судно, що прямує до порту призначення у США — до 5 квітня 2025 року.
  • Щоб відповідати базовій ставці взаємного мита у 10%, вантажі з Китаю, Гонконгу або Макао повинні бути завантажені на фінальне океанське судно до 9 квітня 2025 року.
  • Навіть якщо відправлення відповідає вимогам винятку для транзитних вантажів за датою відправлення, товари повинні прибути та бути оформлені митницею до 27 травня 2025 року.
  • На основі цього роз'яснення менше вантажів відповідатимуть вимогам для винятків. Багато імпортерів підпадатимуть під дію підвищених мит — включно з ретроспективними митами, які супроводжують будь-які зміни у поданих записах.
  • Імпортери мають можливість подати протест до CBP. 

Останні новини щодо De Minimis і T11:

  • Оскільки 2 травня 2025 року завершився термін дії правил de minimis для товарів китайського походження, записи T11 (неформальні записи) були змінені та тепер застосовуються до записів вартістю $2,500 або менше.
  • Для відправлень, які підпадають під дію IEEPA або тарифів згідно з Розділом 301, попереднє обмеження вартості для T11 становило $250.
  • Згідно з виконавчим наказом, виданим минулого понеділка, маловартісні відправлення, які надсилаються через поштову систему, підлягають спрощеним деклараціям із можливістю вибору між ставкою мита 54% або фіксованою платою $100, що визначається поштовим перевізником.
  • Перевізники стягуватимуть мита — сплачені споживачем заздалегідь або під час отримання — і перераховуватимуть їх до CBP.

Останні новини щодо взаємних тарифів:

  • Товари китайського походження з датою ввезення 14 травня 2025 року або пізніше підпадають під 10% взаємний тариф до 11 серпня 2025 року. З 12 серпня ставка підвищується до 34%.
  • Товари з Великобританії підпадають під безстроковий 10% взаємний тариф.
  • Товари з інших країн походження підпадають під 10% взаємний тариф до 9 липня 2025 року.
  • Будь-які товари, зазначені в Додатку II до HTS, звільняються від взаємних тарифів, незалежно від країни походження. Починаючи з 16 квітня 2025 року, напівпровідникова продукція також виключена з-під дії взаємних тарифів.

Морські перевезення

Транстихоокеанський східний напрямок (TPEB)

Зростання попиту:

Попит на напрямку TPEB значно зростає й очікується, що це триватиме протягом другого кварталу через тимчасове зниження тарифів США на товари китайського походження та наближення традиційного пікового сезону.

У зв’язку зі зростанням попиту, місткість суден швидко бронюється. Відправникам радять бронювати щонайменше за чотири тижні наперед і використовувати преміум-опції, якщо доставка є терміновою. Зверніться до свого представника Flexport, щоб дізнатися більше про преміум-опції.

Збільшення місткості та відновлення сервісу:

  • Перевізники відновлюють місткість, щоб задовольнити зростаючий попит, починаючи з кінця травня. Очікується ще більше збільшення в червні.
  • На цьому тижні (21-й тиждень), місткість TPEB на 10% нижча за стандартний рівень — що на 13% краще порівняно з 19-м тижнем. Очікується подальше покращення наступного тижня — прогнозується, що місткість буде лише на 8% нижчою за стандарт.
  • Скасування рейсів цього тижня становили 25%. Проте наступного тижня (26 травня) очікується зменшення кількості скасованих рейсів — прогнозований рівень скасувань становитиме 13% — найнижчий показник із кінця березня.
  • Очікується, що рівень скасувань залишатиметься приблизно на цьому рівні й у першому тижні червня, із прогнозом у 15%.

Шість сервісних маршрутів, призупинених раніше, планується відновити. Деякі почнуть працювати вже з наступного тижня (22-й тиждень). Ознайомтеся з оновленою таблицею нижче. 

Призупинені транстихоокеанські східні сервіси

(оновлено 21 травня 2025 року)

Додаткова аналітика

Транстихоокеанський східний напрямок (TPEB)

Місткість:

  • Перевізники можуть і далі утримувати частину потужностей у резерві, залежно від того, як швидко відновиться попит.
  • Також розглядається запуск додаткових рейсів, переважно до портів Лос-Анджелеса та Лонг-Біч (LA/LGB).
  • Попри ці заходи, доступні місця на суднах у напрямку TPEB можуть виявитися недостатніми для задоволення очікуваного попиту.

Обладнання:

Наявність контейнерів наразі є достатньою. Дефіцит обладнання не є нагальною проблемою, але ситуація залишається динамічною й потребує постійного моніторингу.

Ставки фрахту:

З урахуванням загального підвищення ставок (GRI) 15 травня та анонсованого підвищення GRI на $3,000 з 1 червня, очікується зростання спотових ставок — особливо на ринку з "плаваючими" цінами.

Через збільшення обсягів бронювань і дефіцит місткості вже запроваджено надбавки за піковий сезон (PSS) на фіксованому ринку. Їх впровадження почалося в середині травня й посилиться з 1 червня.

Далекосхідний західний напрямок (FEWB)

Місткість і попит:

Premier Alliance вводить менші судна з кінця травня до початку червня, однак загальний рівень потужностей залишається стабільним на рівні 310–320 тис. TEU на тиждень до кінця травня.

На 25-му тижні обсяг потужностей зменшиться до 265 тис. TEU — зниження на ~17%, що вплине на відправлення з передбачуваними датами виходу (ETD) з 9 червня (Шанхай/Нінбо/Ціндао) по 16 червня (Янтянь/Південно-Східна Азія).

Завантаження портів у Східній Азії — особливо в Шанхаї та Нінбо — призводить до значних затримок суден.

Обсяги вантажу:

  • Обсяги вантажів продовжують стабільно відновлюватись, однак явного початку пікового сезону поки не спостерігається.
  • На 19-му тижні обсяг контейнерів у портах навантаження Китаю становив 6,201 млн TEU — зниження на 5,76% порівняно з попереднім тижнем.
  • Останні торговельні заходи між США та Китаєм здебільшого впливають на пропозицію у напрямку FEWB, з мінімальним впливом на попит.
  • Попит на європейському напрямку відповідає типовій сезонності — обсяги поступово зростають з квітня до серпня. Початок пікового сезону залежатиме від накопичення товарів перед святами в Європі, яке зазвичай припадає на липень–серпень.

Обладнання:
Через різке зростання транстихоокеанського потоку наприкінці травня можливі труднощі з наявністю контейнерів, що потенційно може вплинути на торгівлю FEWB. Дефіцит обладнання може змусити перевізників обмежити доступ до потужностей на цьому напрямку.

Ставки фрахту:
Очікується повернення ставок FEWB до більш стійкого рівня. Після сплеску активності на Тихоокеанському напрямку зростання ставок на FEWB призупинилося і ринок починає стабілізуватись.

За наявними котируваннями на 40-футові контейнери на початку червня, Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) має суттєво зрости до кінця травня. Однак через наявність високих потужностей у першій половині червня неясно, чи буде повністю реалізоване заплановане GRI.

(Source: WorldACD)

Трансатлантика – Західний напрямок (TAWB)

Місткість і попит:

Перевантаження зберігається в портах Північної Європи: Антверпен, Роттердам, Бремергафен і London Gateway, а також у Середземноморських портах: Пірей, Генуя, Валенсія. Це спричиняє тривалі затримки та негативно впливає на дотримання розкладу.

Обладнання:

Нестача контейнерів триває в Центральній Європі, особливо в Австрії, Словаччині, Швейцарії, Угорщині та Південній/Східній Німеччині. Рекомендовано використовувати перевезення силами перевізника. Також є дефіцит у Мерсіні та Аліазі (Туреччина) та в Лісабоні (Португалія). Перевізники здійснюють переміщення порожніх контейнерів для підтримки попиту.

Ставки фрахту:

Очікуване зростання попиту поки не настало.

  • Північна Європа: перевізники відклали надбавку за піковий сезон (PSS) з травня на червень, деякі — до подальших вказівок.
  • Західне Середземномор’я: надбавка також відкладена.
  • Східне Середземномор’я: травнева PSS перенесена на червень.

Індійський субконтинент – Північна Америка

Місткість і попит:

Попит у регіоні стабільний, судна заповнені.

  • Із Пакистану місць недостатньо через зміни у маршрутах на фоні конфлікту Індія–Пакистан. Пакистанський вантаж іде з перевантаженням на магістральні сервіси, тоді як порти Північно-Західної Індії продовжують прямі рейси до США.
  • Обмежена місткість з Індії до Західного узбережжя США через конкуренцію з китайськими вантажами на тому ж сервісі.

Ставки фрахту:

  • З Індії ставки зростатимуть у зв’язку з перенаправленням місткості назад на маршрути Китай–США, що спричинить прогалини в графіках і потребу в пропусках (blank sailings).
  • Ставки до Західного узбережжя США зростають через повне завантаження прямих сервісів.
  • Пакистан: експорт зростає завдяки запуску нових фідерних сервісів (на тлі конфлікту).

Авіадоставка (Тиждень 19: 5-11 травня 2025)

Світові обсяги знизилися на -3% (2Wo2W)

  • Найбільше зниження — в Азійсько-Тихоокеанському регіоні (-8%), особливо на напрямках Китай–США (-13%).
  • Причини: закінчення дії правила de minimis у США (2 травня), свята (День праці, «Золота неділя»).

Ставки продовжують зниження: -2% за два тижні, -3% р/р

  • Середня глобальна ставка: $2.34
  • Тиск спричинено слабким попитом, невизначеністю тарифів і зниженням ставок на морські перевезення.
  • Зростання спостерігалось лише в Північній Америці (+3%) та Європі (+1%) — ймовірно, через ефект «відновлення після свят».

Китай–США: -27% р/р

  • Вантажопотік з Китаю/Гонконгу до США впав на -10% WoW, після -14% на попередньому тижні.
  • Загальне падіння: -27% рік до року — вже 4 тиждень поспіль двозначне зниження після скасування de minimis.

Місткість стискається, особливо в Азії (-5%)

  • Загальносвітова місткість знизилась на -2% за два тижні.
  • Найбільше — в Азії (-5%) через святковий період.
  • Європа — єдиний регіон зі зростанням (+1%), що підтримало трансатлантичні обсяги (+6% 2Wo2W).

Тимчасова торгова угода США–Китай:

Може призвести до короткострокового зростання обсягів авіадоставки на Тихоокеанському напрямку. Однак через 90-денний термін дії довгострокові перспективи невизначені.

Індикатор своєчасності морських перевезень (OTI)

Цього тижня OTI за маршрутами з Китаю до США та Європи має невеликі зміни:

  • Китай → Західне узбережжя США:
    🔽 Зниження з 36 до 35 днів
  • Китай → Північна Європа:
    🔽 Зниження з 60,5 до 58,5 днів
  • Китай → Східне узбережжя США:
    Без змін — залишився на рівні 52,5 днів

🛳️ Загалом, спостерігається незначне покращення транзитного часу на ключових маршрутах. Хоча напрямок на Східне узбережжя США залишається стабільним.

Загальні висновки:

  • Усі маршрути демонструють значне зниження часу доставки в порівнянні з піковим навантаженням 2021–2022 років.
  • Найбільш волатильним залишається напрямок Китай–Північна Європа.
  • Стабільність маршруту на Східне узбережжя США свідчить про злагоджену роботу ліній, але й про обмежені можливості подальшої оптимізації без змін у логістиці.