Аналітика ринку: Нові митні тарифи США та глобальні тенденції морських і авіаперевезень (Травень 2025)
Митна та прикордонна служба США (CBP) надала роз'яснення щодо права фідерних суден на винятки з взаємних тарифів для транзитних вантажів:
- 15 травня 2025 року CBP уточнила, що товари, що перевозяться фідерними суднами, не підлягають виняткам щодо взаємних тарифів згідно з IEEPA, навіть якщо вантаж було завантажено до контрольної дати.
- Щоб мати право на виняток для транзитних вантажів за взаємними тарифами, відправлення має бути завантажене на остаточний транспортний засіб — тобто фінальне океанське судно, що прямує до порту призначення у США — до 5 квітня 2025 року.
- Щоб відповідати базовій ставці взаємного мита у 10%, вантажі з Китаю, Гонконгу або Макао повинні бути завантажені на фінальне океанське судно до 9 квітня 2025 року.
- Навіть якщо відправлення відповідає вимогам винятку для транзитних вантажів за датою відправлення, товари повинні прибути та бути оформлені митницею до 27 травня 2025 року.
- На основі цього роз'яснення менше вантажів відповідатимуть вимогам для винятків. Багато імпортерів підпадатимуть під дію підвищених мит — включно з ретроспективними митами, які супроводжують будь-які зміни у поданих записах.
- Імпортери мають можливість подати протест до CBP.
Останні новини щодо De Minimis і T11:
- Оскільки 2 травня 2025 року завершився термін дії правил de minimis для товарів китайського походження, записи T11 (неформальні записи) були змінені та тепер застосовуються до записів вартістю $2,500 або менше.
- Для відправлень, які підпадають під дію IEEPA або тарифів згідно з Розділом 301, попереднє обмеження вартості для T11 становило $250.
- Згідно з виконавчим наказом, виданим минулого понеділка, маловартісні відправлення, які надсилаються через поштову систему, підлягають спрощеним деклараціям із можливістю вибору між ставкою мита 54% або фіксованою платою $100, що визначається поштовим перевізником.
- Перевізники стягуватимуть мита — сплачені споживачем заздалегідь або під час отримання — і перераховуватимуть їх до CBP.
Останні новини щодо взаємних тарифів:
- Товари китайського походження з датою ввезення 14 травня 2025 року або пізніше підпадають під 10% взаємний тариф до 11 серпня 2025 року. З 12 серпня ставка підвищується до 34%.
- Товари з Великобританії підпадають під безстроковий 10% взаємний тариф.
- Товари з інших країн походження підпадають під 10% взаємний тариф до 9 липня 2025 року.
- Будь-які товари, зазначені в Додатку II до HTS, звільняються від взаємних тарифів, незалежно від країни походження. Починаючи з 16 квітня 2025 року, напівпровідникова продукція також виключена з-під дії взаємних тарифів.
Морські перевезення
Транстихоокеанський східний напрямок (TPEB)
Зростання попиту:
Попит на напрямку TPEB значно зростає й очікується, що це триватиме протягом другого кварталу через тимчасове зниження тарифів США на товари китайського походження та наближення традиційного пікового сезону.
У зв’язку зі зростанням попиту, місткість суден швидко бронюється. Відправникам радять бронювати щонайменше за чотири тижні наперед і використовувати преміум-опції, якщо доставка є терміновою. Зверніться до свого представника Flexport, щоб дізнатися більше про преміум-опції.
Збільшення місткості та відновлення сервісу:
- Перевізники відновлюють місткість, щоб задовольнити зростаючий попит, починаючи з кінця травня. Очікується ще більше збільшення в червні.
- На цьому тижні (21-й тиждень), місткість TPEB на 10% нижча за стандартний рівень — що на 13% краще порівняно з 19-м тижнем. Очікується подальше покращення наступного тижня — прогнозується, що місткість буде лише на 8% нижчою за стандарт.
- Скасування рейсів цього тижня становили 25%. Проте наступного тижня (26 травня) очікується зменшення кількості скасованих рейсів — прогнозований рівень скасувань становитиме 13% — найнижчий показник із кінця березня.
- Очікується, що рівень скасувань залишатиметься приблизно на цьому рівні й у першому тижні червня, із прогнозом у 15%.
Шість сервісних маршрутів, призупинених раніше, планується відновити. Деякі почнуть працювати вже з наступного тижня (22-й тиждень). Ознайомтеся з оновленою таблицею нижче.
Призупинені транстихоокеанські східні сервіси
(оновлено 21 травня 2025 року)
Додаткова аналітика
Транстихоокеанський східний напрямок (TPEB)
Місткість:
- Перевізники можуть і далі утримувати частину потужностей у резерві, залежно від того, як швидко відновиться попит.
- Також розглядається запуск додаткових рейсів, переважно до портів Лос-Анджелеса та Лонг-Біч (LA/LGB).
- Попри ці заходи, доступні місця на суднах у напрямку TPEB можуть виявитися недостатніми для задоволення очікуваного попиту.
Обладнання:
Наявність контейнерів наразі є достатньою. Дефіцит обладнання не є нагальною проблемою, але ситуація залишається динамічною й потребує постійного моніторингу.
Ставки фрахту:
З урахуванням загального підвищення ставок (GRI) 15 травня та анонсованого підвищення GRI на $3,000 з 1 червня, очікується зростання спотових ставок — особливо на ринку з "плаваючими" цінами.
Через збільшення обсягів бронювань і дефіцит місткості вже запроваджено надбавки за піковий сезон (PSS) на фіксованому ринку. Їх впровадження почалося в середині травня й посилиться з 1 червня.
Далекосхідний західний напрямок (FEWB)
Місткість і попит:
Premier Alliance вводить менші судна з кінця травня до початку червня, однак загальний рівень потужностей залишається стабільним на рівні 310–320 тис. TEU на тиждень до кінця травня.
На 25-му тижні обсяг потужностей зменшиться до 265 тис. TEU — зниження на ~17%, що вплине на відправлення з передбачуваними датами виходу (ETD) з 9 червня (Шанхай/Нінбо/Ціндао) по 16 червня (Янтянь/Південно-Східна Азія).
Завантаження портів у Східній Азії — особливо в Шанхаї та Нінбо — призводить до значних затримок суден.
Обсяги вантажу:
- Обсяги вантажів продовжують стабільно відновлюватись, однак явного початку пікового сезону поки не спостерігається.
- На 19-му тижні обсяг контейнерів у портах навантаження Китаю становив 6,201 млн TEU — зниження на 5,76% порівняно з попереднім тижнем.
- Останні торговельні заходи між США та Китаєм здебільшого впливають на пропозицію у напрямку FEWB, з мінімальним впливом на попит.
- Попит на європейському напрямку відповідає типовій сезонності — обсяги поступово зростають з квітня до серпня. Початок пікового сезону залежатиме від накопичення товарів перед святами в Європі, яке зазвичай припадає на липень–серпень.
Обладнання:
Через різке зростання транстихоокеанського потоку наприкінці травня можливі труднощі з наявністю контейнерів, що потенційно може вплинути на торгівлю FEWB. Дефіцит обладнання може змусити перевізників обмежити доступ до потужностей на цьому напрямку.
Ставки фрахту:
Очікується повернення ставок FEWB до більш стійкого рівня. Після сплеску активності на Тихоокеанському напрямку зростання ставок на FEWB призупинилося і ринок починає стабілізуватись.
За наявними котируваннями на 40-футові контейнери на початку червня, Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) має суттєво зрости до кінця травня. Однак через наявність високих потужностей у першій половині червня неясно, чи буде повністю реалізоване заплановане GRI.
(Source: WorldACD)
Трансатлантика – Західний напрямок (TAWB)
Місткість і попит:
Перевантаження зберігається в портах Північної Європи: Антверпен, Роттердам, Бремергафен і London Gateway, а також у Середземноморських портах: Пірей, Генуя, Валенсія. Це спричиняє тривалі затримки та негативно впливає на дотримання розкладу.
Обладнання:
Нестача контейнерів триває в Центральній Європі, особливо в Австрії, Словаччині, Швейцарії, Угорщині та Південній/Східній Німеччині. Рекомендовано використовувати перевезення силами перевізника. Також є дефіцит у Мерсіні та Аліазі (Туреччина) та в Лісабоні (Португалія). Перевізники здійснюють переміщення порожніх контейнерів для підтримки попиту.
Ставки фрахту:
Очікуване зростання попиту поки не настало.
- Північна Європа: перевізники відклали надбавку за піковий сезон (PSS) з травня на червень, деякі — до подальших вказівок.
- Західне Середземномор’я: надбавка також відкладена.
- Східне Середземномор’я: травнева PSS перенесена на червень.
Індійський субконтинент – Північна Америка
Місткість і попит:
Попит у регіоні стабільний, судна заповнені.
- Із Пакистану місць недостатньо через зміни у маршрутах на фоні конфлікту Індія–Пакистан. Пакистанський вантаж іде з перевантаженням на магістральні сервіси, тоді як порти Північно-Західної Індії продовжують прямі рейси до США.
- Обмежена місткість з Індії до Західного узбережжя США через конкуренцію з китайськими вантажами на тому ж сервісі.
Ставки фрахту:
- З Індії ставки зростатимуть у зв’язку з перенаправленням місткості назад на маршрути Китай–США, що спричинить прогалини в графіках і потребу в пропусках (blank sailings).
- Ставки до Західного узбережжя США зростають через повне завантаження прямих сервісів.
- Пакистан: експорт зростає завдяки запуску нових фідерних сервісів (на тлі конфлікту).
Авіадоставка (Тиждень 19: 5-11 травня 2025)
Світові обсяги знизилися на -3% (2Wo2W)
- Найбільше зниження — в Азійсько-Тихоокеанському регіоні (-8%), особливо на напрямках Китай–США (-13%).
- Причини: закінчення дії правила de minimis у США (2 травня), свята (День праці, «Золота неділя»).
Ставки продовжують зниження: -2% за два тижні, -3% р/р
- Середня глобальна ставка: $2.34
- Тиск спричинено слабким попитом, невизначеністю тарифів і зниженням ставок на морські перевезення.
- Зростання спостерігалось лише в Північній Америці (+3%) та Європі (+1%) — ймовірно, через ефект «відновлення після свят».
Китай–США: -27% р/р
- Вантажопотік з Китаю/Гонконгу до США впав на -10% WoW, після -14% на попередньому тижні.
- Загальне падіння: -27% рік до року — вже 4 тиждень поспіль двозначне зниження після скасування de minimis.
Місткість стискається, особливо в Азії (-5%)
- Загальносвітова місткість знизилась на -2% за два тижні.
- Найбільше — в Азії (-5%) через святковий період.
- Європа — єдиний регіон зі зростанням (+1%), що підтримало трансатлантичні обсяги (+6% 2Wo2W).
Тимчасова торгова угода США–Китай:
Може призвести до короткострокового зростання обсягів авіадоставки на Тихоокеанському напрямку. Однак через 90-денний термін дії довгострокові перспективи невизначені.
Індикатор своєчасності морських перевезень (OTI)
Цього тижня OTI за маршрутами з Китаю до США та Європи має невеликі зміни:
- Китай → Західне узбережжя США:
🔽 Зниження з 36 до 35 днів - Китай → Північна Європа:
🔽 Зниження з 60,5 до 58,5 днів - Китай → Східне узбережжя США:
➖ Без змін — залишився на рівні 52,5 днів
🛳️ Загалом, спостерігається незначне покращення транзитного часу на ключових маршрутах. Хоча напрямок на Східне узбережжя США залишається стабільним.
Загальні висновки:
- Усі маршрути демонструють значне зниження часу доставки в порівнянні з піковим навантаженням 2021–2022 років.
- Найбільш волатильним залишається напрямок Китай–Північна Європа.
- Стабільність маршруту на Східне узбережжя США свідчить про злагоджену роботу ліній, але й про обмежені можливості подальшої оптимізації без змін у логістиці.