Оновлення глобальної логістики: мита на сталь і алюміній до 50%, дефіцит потужностей на маршрутах TPEB і FEWB
Оновлення глобальної логістики: мита на сталь і алюміній до 50%, дефіцит потужностей на маршрутах TPEB і FEWB
Тренди, за якими варто стежити
Мита на сталь і алюміній зросли до 50%:
Адміністрація Трампа опублікувала прокламацію, яка підвищує ставку мита на сталь, алюміній і похідні товари з 25% до 50%, починаючи з 4 червня о 12:01 ранку за східним часом США. Інші ключові моменти прокламації:
- Велика Британія звільняється від цього підвищення згідно з Угодою про економічне процвітання США–Великобританія (EPD). Однак ставка мита 25% може зрости після 9 липня, якщо Велика Британія не виконає умови EPD.
- Імпорт сталі та алюмінію з Мексики та Канади також підпадає під нову ставку мита 50%, навіть якщо товари заявлені в рамках угоди USMCA. Крім того, змінено пріоритетність застосування тарифів: мита за розділом 232 тепер застосовуються замість тарифів IEEPA.
- Відтепер взаємні мита застосовуються також до вмісту, що не є сталлю або алюмінієм.
- Митна та прикордонна служба США (CBP) випустить обов’язкові інструкції щодо суворого дотримання нових вимог і максимальних санкцій за їх недотримання.
CBP оновила інструкції щодо винятків на транзит відповідно до тарифів IEEPA:
30 травня CBP оголосила, що строк для кваліфікації вантажів під винятки на транзит буде подовжено до 16 червня 2025 року.
Раніше вимагалося, щоб вантажі були завантажені на фінальне судно та вже знаходилися в транзиті до США до 5, 9 або 10 квітня (залежно від типу винятку), та прибули до 27 травня.
Згідно з оновленими інструкціями від CBP (30 травня), товари можуть бути звільнені від мита, якщо вони «ввезені для споживання або випущені зі складу для споживання» до 16 червня.
Мита IEEPA залишаються чинними під час судового розгляду:
29 травня, після того, як Суд міжнародної торгівлі США (CIT) визнав недійсними чотири тарифні накази президента Трампа, Апеляційний суд США надав тимчасову відстрочку, яка дозволяє тарифам IEEPA залишатися в силі.
Згідно з цією відстрочкою, позивачі мають час до 5 червня для відповіді, а уряд — до 9 червня 2025 року.
Сторона, що програє, ймовірно, подасть апеляцію до Верховного суду. Остаточне рішення щодо тарифів може затягнутися на місяці, але через національну важливість справи, воно може бути ухвалене й раніше.
Мита IEEPA (International Emergency Economic Powers Act) - це мита, які вводяться в США за допомогою Закону про міжнародні надзвичайні економічні повноваження. Цей закон дозволяє президенту США вводити економічні санкції, в тому числі й мита, у випадках, коли необхідно захистити національну безпеку або економіку.
Морські перевезення
СХІДНИЙ ТРАНСТИХООКЕАНСЬКИЙ НАПРЯМОК (TPEB)
Потужності та попит:
- Зростання обсягів: попит залишається високим, обсяги продовжують зростати на початку червня.
- Очікуваний сплеск з Південно-Східної Азії: через бажання відправників доставити вантажі до завершення 90-денної паузи щодо взаємних тарифів (до 9 липня), очікується нова хвиля відправок до західного узбережжя США наприкінці червня.
- Відновлення потужностей: перевізники активно працюють над відновленням потужностей, повне відновлення очікується до кінця червня. Цього тижня (тиждень 23) запропонована потужність на напрямку TPEB — на 11% нижча за норму. Очікується перевищення норми на 3% у тижні 25.
- Поточне використання: у червні середнє використання потужностей на цьому напрямку очікується понад 85% від запланованого. Судна завантажені повністю.
- Скасовані рейси: частота скасувань знижується — перевізники відновлюють раніше оголошені рейси. Цього тижня рівень скасувань склав 13% (зниження на 62% порівняно з тижнем від 5 травня). Наступного тижня (9 червня) прогнозується покращення — рівень скасувань очікується на рівні 9%.
- Додаткові рейси та поновлені сервіси: декілька перевізників вже запровадили додаткові судна та відновили призупинені маршрути для задоволення попиту. 7 з 10 тимчасово призупинених сервісів вже поновлені або будуть поновлені найближчими тижнями.
- Через підвищений попит судна бронюються швидко. Рекомендуємо бронювати за 4 тижні наперед.
- Обладнання: у більшості регіонів обладнання наразі вистачає, дефіцит контейнерів поки не є проблемою.
Фрахтові ставки:
- Впровадження GRI та PSS: Загальні підвищення ставок (GRI) і сезонні надбавки (PSS), заплановані на 1 червня, вже набрали чинності. Щодо GRI 15 червня — деякі перевізники можуть продовжити ставки для західного узбережжя до кінця місяця, зберігаючи підвищення для східного узбережжя.
- Причини підвищення ставок: стійке зростання обумовлене високим попитом і обмеженими потужностями на ринку TPEB, що впливає як на плаваючі (спотові), так і на фіксовані тарифи.
ДАЛЬНЬОСХІДНИЙ НАПРЯМОК ЗАХІДНОГО СЛІДУВАННЯ (FEWB)
Потужності та попит:
- Значне перевантаження портів спричинило серйозні затримки як в Азії (Шанхай, Сінгапур), так і в Європі (Антверпен, Гамбург, Бремергафен).
- Пропозиція на маршруті FEWB зменшена на 17%, оскільки частину суднових потужностей було перекинуто на завантажений напрямок TPEB.
- Більшість перевізників вже повністю заброньовані на першу половину червня, а вільні місця заповнюються за 2–3 тижні наперед.
- Кількість перенесених вантажів зростає і, ймовірно, вплине й на рейси в другій половині червня.
- Перевізники нині дуже вибіркові щодо прийому бронювань. Варіанти в останній момент — вкрай обмежені.
- Відправникам радять бронювати місце якомога раніше. Затримки з бронюванням можуть призвести до значно вищих витрат або навіть неможливості здійснити перевезення.
Фрахтові ставки:
- Попередній рівень ставок близько 2 100 дол. США/FEU більше не діє — за цією ціною місць уже немає.
- Ринок спотових ставок на FEWB зріс більш ніж на 23% і, за прогнозами, продовжить зростати найближчими тижнями.
- Перевізники впровадили додаткові сезонні надбавки (PSS), і ставки, ймовірно, зростатимуть далі.
- Якщо у вас заплановані відправлення, надайте прогнози та зробіть бронювання негайно — це допоможе закріпити доступні місця до подальшого зростання ставок і дефіциту.
ТРАНСАТЛАНТИЧНИЙ НАПРЯМОК ЗАХІДНОГО СЛІДУВАННЯ (TAWB)
Потужності та попит:
- Перевантаження зберігається в портах Північної Європи. Особливо в Антверпені затримки суттєво зросли через нещодавні страйки. У Середземномор’ї порт Пірей усе ще перевантажений. Ці затримки впливають на надійність розкладу.
Обладнання:
- У Центральній Європі зберігається дефіцит контейнерів, зокрема в Австрії, Словаччині, Швейцарії, Угорщині та південній/східній Німеччині. Для цих регіонів рекомендується використання транспорту перевізника (carrier haulage).
- У портах Мерсін та Аліага (Туреччина), а також у Лісабоні (Португалія) також спостерігається нестача контейнерів; перевізники продовжують перекидання порожніх контейнерів для задоволення попиту.
Фрахтові ставки:
- Північна Європа: перевізники відкладають впровадження PSS до липня.
- Західне Середземномор’я: один із перевізників намагається впровадити PSS на червень, решта — відкладають до липня.
- Східне Середземномор’я: деякі перевізники відкладають PSS до липня, інші — на невизначений термін.
ІНДІЙСЬКИЙ СУБКОНТИНЕНТ – ПІВНІЧНА АМЕРИКА
Потужності та попит:
- Потужності до західного узбережжя США обмежені через малу кількість прямих сервісів, які також заходять до портів Китаю та В’єтнаму, а також через зростання бронювань з цих регіонів.
- Потужності до східного узбережжя США більші завдяки значній кількості прямих сервісів із портів Індійського субконтиненту. Перевізники повідомляють, що судна на цих маршрутах працюють на повну.
Фрахтові ставки:
- Для вантажів з Індійського субконтиненту до західного узбережжя США перевізники оголосили GRI та PSS на другу половину червня через тиск на потужності внаслідок зростання бронювань із Китаю та В’єтнаму.
- Для вантажів до східного узбережжя США перевізники вже впровадили GRI та PSS на першу половину червня — і очікується їх продовження на другу половину, якщо судна залишатимуться перевантаженими.
- Обсяги експорту з Пакистану зростають завдяки запуску додаткових фідерних сервісів на тлі конфлікту між Індією та Пакистаном.
Авіаперевезення
ТИЖДЕНЬ 21: 19–25 ТРАВНЯ 2025
- Глобальні обсяги стабільні порівняно з минулим тижнем, але +6% р/р: Обсяги авіавантажів у світі залишилися на рівні попереднього тижня, але зросли на +6% у порівнянні з аналогічним періодом 2024 року. Найбільший внесок у зростання — з регіону Азія–Тихоокеанський.
- Глобальна тенденція за два тижні: +7%: За останні два тижні загальний попит у світі зріс на +7% порівняно з попередніми двома тижнями, зокрема завдяки різкому сплеску в тижні 20.
- Маршрут Азія–Тихоокеанський регіон – Північна Америка показує сильне відновлення: Обсяги зросли на +19% у напрямку з Азії до Північної Америки, та на +13% — у зворотному напрямку. Водночас з Центральної та Південної Америки до Північної Америки — падіння на -23% через зниження відправок квітів після Дня матері.
- Китай–США відновлюється, Китай–Європа зростає у річному вимірі: Обсяги з Китаю до США зросли після нещодавнього падіння — наразі лише на -5% нижче рівня 2024 року (після середнього падіння -14% за 6 тижнів). Експорт з Китаю до Європи зріс на +11% у порівнянні з 2024 роком, попри спад -3% тиждень до тижня в тижні 21.
Індикатор своєчасності морських перевезень
Цього тижня OTI за маршрутами:
➖ Китай — західне узбережжя США: 32,5 днів (без змін)
🔼 Китай — Північна Європа: зростання з 58,5 до 60 днів
🔼 Китай — східне узбережжя США: стрибок з 53 до 58,5 днів.