Логістичний дайджест: морський перегрів, торгові угоди, нові правила митниці

Логістичний дайджест: морський перегрів, торгові угоди, нові правила митниці

Логістичний дайджест: актуальні тарифи, затори в портах, зліт ставок

Тренди, за якими варто стежити

Тарифи: новини та зміни

Президент Трамп підписав указ щодо торговельної угоди між США та Великою Британією.

16 червня Білий дім опублікував виконавчий указ, що реалізує частину положень торговельної угоди США–Велика Британія, оголошеної 8 травня. Указ набуде чинності через 7 днів після публікації у Федеральному реєстрі. 

Основні положення:

  • Фіксація базового 10% тарифу за IEEPA (закон про міжнародні надзвичайні економічні повноваження) на імпорт з Великої Британії
  • Зниження тарифу за розділом 232 на автозапчастини з Британії з 25% до 10%
  • Зниження ефективної ставки мита за розділом 232 на автомобілі з Великої Британії з 27,5% до 10% (для річної квоти у 100 000 авто)
  • Повне скасування тарифів за IEEPA і мит за розділом 232 на сталь та алюміній із Великої Британії, якщо продукція підпадає під Угоду СОТ про торгівлю цивільними літаками.

Крім того, США можуть запровадити квоту на імпорт сталі й алюмінію з Великої Британії за ставками режиму найбільшого сприяння, якщо Британія дотримається вимог США щодо безпеки ланцюгів постачання цих матеріалів.

Британія також може отримати "суттєве преференційне ставлення" щодо можливого запровадження мит за розділом 232 на фармацевтичну продукцію — за умови виконання визначених стандартів безпеки ланцюга постачання.

Митниця США U.S. CBP оновила вимоги щодо звітності про країну плавлення й лиття для імпорту алюмінію

13 червня CBP (Служба митного та прикордонного контролю США) опублікувала нові інструкції щодо обов’язкової вказівки країни плавлення і лиття для похідних алюмінієвих виробів, що підпадають під мита розділу 232.

  • Починаючи з 28 червня 2025 року, імпорт алюмінію без чітко визначеної країни плавлення і лиття обкладатиметься 200% митом — як і продукція з Росії.
  • Це оновлення відновлює політику CBP від 24 березня 2025 року, згідно з якою імпортери повинні були вказувати Росію як країну походження, якщо точне походження не було відоме, та виправляти записи пізніше, довівши, що це не була Росія.
  • Відмінність від політики березня: тепер імпортери також зобов’язані вказувати код HTS Розділу 99 для Росії (а не лише назву країни).

Міністерство торгівлі США розширило перелік сталевих товарів, що підпадають під мита за розділом 232

12 червня Мінторг США додав пральні машини, холодильники та інші побутові сталеві прилади до списку похідних товарів, що обкладаються митом.

З 23 червня 2025 року ставка 50% застосовуватиметься до вартості сталевого вмісту кожного продукту.

Морські перевезення

TRANS-PACIFIC EASTBOUND (TPEB) – напрямок з Азії до США

Потужності та попит:

  • Повільніші бронювання на липень: хоча загального падіння попиту не спостерігається, бронювання на липень значно повільніші порівняно з кінцем травня та початком червня.
  • Навіть із цим уповільненням, спричиненим раннім піковим сезоном, попит загалом лишається змішаним і залежить від стратегій окремих відправників.
  • Завантаження суден стабілізується на рівні 85–90% у другій половині червня і в липні.
  • Порт Південного Заходу США близький до повного завантаження через додаткові судна.
  • Можливе перевищення потужностей на напрямку до Південного Заходу — потужності зростають, а попит залишається стабільним.
  • Blank sailings (скасовані рейси): тенденція на зниження продовжується. 

Прогноз скасувань:

  • 7% у 26-му тижні
  • 6% у 27-му тижні.

Обладнання: дефіцит не фіксується в більшості точок походження на TPEB.

Ставки фрахту:

  • Плаваючі ставки на Західне узбережжя США знижуються і наближаються до фіксованих.
  • Східне узбережжя і Мексиканська затока: ставки почали знижуватись через перенасичення потужностями — тенденція триватиме.
  • General Rate Increase (GRI) з 15 червня скасовано для всіх напрямків — на Захід, Схід та в Мексиканську затоку.
  • Peak Season Surcharge (PSS) також зменшується, особливо для Західного узбережжя, де ставки FAK (усі типи вантажів) вже близькі до фіксованих.
  • PSS для Східного узбережжя знижується, але залишається вищим, ніж на Західному узбережжі.

FAR EAST WESTBOUND (FEWB)

Потужності та попит:

  • Доступність контейнерів залишається обмеженою через попередній стрибок відправлень на транстихоокеанському напрямку. Деякі перевізники змушені використовувати порожні контейнери зворотних рейсів, щоб задовольнити експортний попит.
  • Страйки в Бельгії (25 червня) та Гетеборзі (23–24 червня) можуть погіршити ситуацію із заторами, особливо в порту Антверпена.
  • Низький рівень води в річці Рейн спричинив очікування барж понад 56 годин.
    У Німеччині спостерігаються затримки на залізниці, які створюють “вузькі місця” для транспортування контейнерів і можуть погіршити дотримання термінів доставки вглиб країни.
  • Геополітичні ризики в протоці Хормуз: поки що прямий вплив на контейнерні перевезення мінімальний, оскільки судна на напрямку FEWB переважно прямують навколо мису Доброї Надії, уникаючи Червоного моря. Основна загроза — для ринку нафтових танкерів. У разі блокади можливе різке зростання цін на нафту й підвищення надбавки за пальне (BAF).

Ситуація в портах Європи

Ставки фрахту:

  • Індекс контейнерних перевезень Шанхаю (SCFI) виріс на 60% за останні шість тижнів.
  • Очікуються нові GRI (загальні підвищення тарифів) у липні — компанія CMA вже оголосила про підвищення, інші перевізники можуть оголосити найближчими днями.
  • Рекомендовано бронювати перевезення щонайменше за три тижні. На червень місця на судах уже повністю розкуплені.
  • Перенесення вантажів (rollover) стає дедалі серйознішим і, ймовірно, вплине на судна, які вирушають наприкінці червня та на початку липня.

TRANS-ATLANTIC WESTBOUND (TAWB)

Потужності та попит:

  • Ситуація з заторами в європейських портах покращується, але Антверпен залишається найбільш проблемним.
  • У Середземномор’ї затори зберігаються в порту Пірей, а також у ключових портах Італії та Іспанії (Генуя, Валенсія, Альхесірас).

Обладнання:

  • Дефіцит контейнерів зберігається в частині Центральної Європи: Австрія, Словаччина, Швейцарія, Угорщина, Південна та Східна Німеччина. Для таких напрямків рекомендується перевезення силами перевізника (carrier haulage).
  • Основні європейські порти наразі не мають суттєвих проблем з обладнанням.
  • Португальські порти (Лісабон, Лейшойнш) та Мерсін (південна Туреччина) стикаються з нестачею обладнання.

Ставки фрахту:

  • Північна Європа: перевізники перенесли введення PSS (додаткових сезонних надбавок) на липень.
  • Західне Середземномор’я: один перевізник спробує впровадити PSS наприкінці червня, інші — не раніше липня.
  • Східне Середземномор’я: більшість перевізників перенесли PSS на липень або до подальших вказівок.

ІНДІЙСЬКИЙ СУБКОНТИНЕНТ — ПІВНІЧНА АМЕРИКА

Потужності та попит:

  • Західне узбережжя США: зростання доступності потужностей через масштабне переорієнтування суден на ринок TPEB, що дозволяє індійським вантажовласникам відправляти вантажі в обхід.
  • Східне узбережжя США: обсяги нижче стандартного тижневого рівня. Перевізники повідомляють, що їхні судна на цьому напрямку повністю заповнені.
  • У червні заплановано кілька blank sailings з Північно-Західної Індії на Східне узбережжя США, що додатково скорочує доступність.

Ставки фрахту:

  • Для вантажів на Західне узбережжя США GRI не закріпилися, а PSS почали знижуватись, у відповідності до динаміки на напрямку TPEB.
  • Для вантажів на Східне узбережжя США GRI та PSS вже оголошено на першу половину липня. Чи збережуться ці тарифи, залежить від динаміки попиту з Індії та подальшого дефіциту потужностей.
  • Експорт з Пакистану зростає через потребу в додаткових фідерних перевезеннях на фоні напруженості у відносинах Індії та Пакистану.

Морські перевезення

Авіаперевезення

Тиждень 23: 2–8 червня 2025 року.

Китай–США:

  • Різке падіння обсягів після травневого стрибка: у тижні 23 тоннаж впав на -10% WoW та -19% YoY, ставки знизились на -5% WoW та -17% YoY. Травневе зростання, ймовірно, було лише короткостроковим “наздоганяючим” попитом через послаблення тарифів.

Азійсько-Тихоокеанський регіон:

  • Експорт із Китаю впав на -7% WoW, зокрема через слабші показники ecommerce на півдні країни
  • Загальні обсяги з регіону впали на -4% WoW. Найбільше:

    • Малайзія: -14%
    • Індонезія: -10%
    • Південна Корея: -6% (через свята: Ейд і День пам’яті).

Глобальні показники:

  • -3% WoW, -2% YoY — падіння обсягів по всьому світу.
  • Європа: -4%, MESA: -8% (зокрема: -26% всередині регіону, -17% до Африки)
  • Північна Америка показала +8% WoW після свят.

Авіаперевезення

Ocean Timeliness Indicator

За тиждень, що завершився 16 червня 2025 року:

  • Маршрут Китай — Західне узбережжя США залишився без змін — 31 день
  • Маршрут Китай — Східне узбережжя США також не змінився — 57,5 дня
  • Маршрут Китай — Північна Європа (Роттердам) зменшився з 65,5 до 63 днів.

Висновок: Серед трьох основних напрямків лише маршрут до Європи продемонстрував покращення в часі доставки.